Toapapper.
Det var så Norrköpingsbördige Carl Johanssons karriär som företagsledare tog sin början. I två år hade han jobbat som telefonförsäljare och sparat pengar. Vid 21 års ålder tog han sitt kapital och startade ett aktiebolag.
– Jag spelade basket upp till i alla fall division 2, division 1, och så började coacha ungdomar och var med i styrelser. På agendan var det alltid ekonomi, ekonomi, ekonomi.
Lösningen blev som så ofta i föreningar att sälja, sälja, sälja. Eftersom toalett- och hushållspapper är något som alla behöver riktade man in sig på de produkterna. Carl Johanssons företag stod för inköp och distribution.
Parallellt växte dock en ny och fullkomligt annorlunda affärsidé fram.
– En digital lösning för hur man skulle kunna fordonskolla sina bilar innan man säljer på Blocket.
Han fortsätter:
– Vi tecknade avtal med besiktningsbolag så att man fick ett protokoll gemensamt för att "när du köper den här begagnade bilen så har den gått igenom de här kontrollerna".
Själva konceptet har idag implementerats, men det var inte Carl Johanssons startup som lyckades säkra kontraktet för den lösningen. Trots allt jobb fick han till slut vika ner sig – omkostnaderna blev för höga. Ett år hade han lagt ner i projektet och motgångarna började bli alltmer kännbara.
– I allt det här fick jag mitt första barn som 24-åring, jobbade nästan sju dagar i veckan och tjänade lika mycket som jag skulle göra på att vara anställd. Så till slut började det bli jobbigt. Idrottsföreningarna betalade inte alltid i god tid, de behövde lite längre likviditetstider, så vi orkade inte med.
Startupen lades ner. Det fick bli en anställning istället. Norrköpingssonen kontaktade en bekant som hjälpt honom med företagandet, och fick jobb som trafikledare på ett åkeri.
– Jag sa då att: "jag måste bort ifrån försäljning ett litet tag, och bara få arbetsuppgifter till mig". Men så kände jag för varje dag som gick att jag inte la till telefonnummer, utan snarare blev bortglömd av mina tidigare kontakter. Jag saknade att sälja.
Åkerijobbet var kul, men inte hans kall. Istället fann han vägen in på bemannings- och rekryteringsföretag Academic work. Där gick han från säljare hela vägen till lokal försäljningschef.
Academic work rekryterar unga akademiker utan lång arbetslivserfarenhet, exempelvis nyexade ingenjörer. De arbetar sedan som konsulter på olika företag, med förhoppningen att de så småningom blir anställda direkt av någon av dessa kunder.
Med årens gång framträdde en outnyttjad möjlighet i affärsmodellen allt tydligare: att rekrytera även mer erfaren personal. Behovet hos kunderna var tydligt. Så uppstod Crowd collective. Första kontoret låg i Stockholm. Tankarna på att starta något i Linköping kom för ett par år sen. Det var Carl Johansson och hans kollega Linda Bergqvist som tog initiativet.
– Det här var under pandemin, så satt vi och tänkte: "Vad fasen ska vi göra när vi kommer ur det här?". Då kom vi på idén.
Efter förhandling med högsta ledningen kom de överens om ett upplägg där de som går in i det lokala dotterbolaget ges möjlighet till stort delägarskap. Så uppstod Crowd collective Linköping AB med Carl Johansson som vd.
Sedan starten i januari 2022 har man gått från två till över 30 anställda, och har gjort uppdrag åt exempelvis Saab, Husqvarna och Toyota.
Hur kommer det sig att ni vuxit så snabbt?
– Det vi får höra är att vi står ut i det vi erbjuder med delägarskap. Marknadsmässiga löner såklart, det är en hygienfaktor. Men också kulturdelen, hur vi bygger bolag. Vi är extremt transparenta med att resan just börjat och vi skriver vår historia tillsammans, vilket betyder att du ska vilja bidra och komma hungrig.
Carl Johansson konstaterar att ett jobb på Crowd collective inte är för alla.
Kommer det en förväntan i och med delägarskap att man ska jobba extra mycket?
– Jag skulle inte säga förväntan utan en möjlighet att vara med och påverka finns, och det kan vara krävande, men balansen finns både hos oss och i individerna. Våra konsulter är erfarna i arbetslivet, och stöttning finns hos deras chefer och andra stödfunktioner.
Hur ser du på framtiden?
– Vi har en tillväxt på ungefär 12–20 medarbetare per år, och nånstans där ser vi att vi ska fortsätta. Vi har vuxit och blivit väldigt många, så många av sakerna kommer behöva sätta sig nu. Men tanken är att 2029 ska vi vara 80 medarbetare.