Nu gör socialförvaltningens avdelning för äldre och funktionsnedsatta en Lex Sarah-anmälan, där flera brister uppmärksammas. Bland annat har biståndsbedömaren på socialförvaltningen inte kontrollerat om mannen får hjälp från något håll, till exempel sjukvården. Information saknades och då görs bedömningen på fel grunder.
Det var grannarna som noterade att den cancersjuke mannen inte hade synts till på ett tag. De kontaktade då hyresvärden Stångåstaden som sökte upp mannen. När han öppnade dörren var han medtagen och hade hög feber.
Stångåstaden ringde då in en orosanmälan till en äldrelots på socialförvaltningen. Frågan som skickades med var helt enkelt om mannen behövde hjälp.
Redan samma dag ringde en biståndsbedömare till mannen, men fick inget svar. Om mannen behövde hjälp eller om han haft kontakt med sjukvården var alltså frågor som inte fick något svar.
Dagen därpå ringde biståndsbedömare till mannen igen, utan att få svar. Vid det laget fanns noteringar tillgängliga som visar att mannen var cancersjuk och hade stomi. Nästa dag upprepades samma sak: telefonsamtalet besvarades inte.
Vid det laget kontaktades Stångåstaden för att socialen skulle få mer information om situationen: hade någon till exempel kontaktat sjukvården? Svaret var nej. Stångåstaden hade inte kontaktat någon utöver socialförvaltningen. Socialen och Stångåstaden kom därefter överens om att hyresvärden skulle göra ett nytt besök.
Det gjordes redan samma dag och tre dagar senare kom besked om detta till socialförvaltningen: Stångåstaden fick ingen kontakt med hyresgästen och tillkallade därför polis för att komma in i lägenheten. Där påträffades mannen död.
I Lex Sarahanmälan noteras flera brister i hanteringen av ärendet. Rutinerna vid en anmälan ska ses över, liksom rutinerna vid överlämning av uppdrag till sociala jouren.