1999 flyttade familjen in i lägenheten i Ryd. Under årens gång har hushållet utökats från två till sex personer. Något som har gjort att fyran blivit lite trångbodd, men den vänskapliga stämningen grannar emellan har gjort att det aldrig varit på tal att flytta. Trots fördomsfulla kommentarer från bekanta beskriver de att de alltid har uppfattat området som lugnt.
Kontakten med Stångåstaden, som tillhandahåller majoriteten av lägenheterna i närområdet, har även den alltid varit god. Inga större problem.
Fram till för ett par år sedan.
– Först hörde vi grannar berätta om att folk från Stångåstaden gick runt och utan respekt gick in i folks lägenheter och klagade på ordningen. Jag trodde först att det var ett skämt – tills vi själva råkade ut för samma sak, förklarar Camilla Dahlberg.
En eftermiddag för cirka en månad sen knackade det på dörren. Utanför stod tre kontrollanter.
Familjen hade bara timmar innan kommit hem från en sjukhusvistelse där en av döttrarna legat inne i flera dagar. Trots att Camilla, enligt egen utsago, var tydlig med att det inte var läge, tog de sig in, kollade runt och gjorde anmärkningar.
– Förmodligen så upplevde de att jag sa ja till att de fick komma in, fast jag inte gjorde det. De kanske missuppfattade för att jag försökte vara vänlig. Jag är ju inte en person som börjar skrika på folk.
Under kontrollen hade de bland annat anmärkningar på att det spillts frityrolja på golvet, att det låg kläder på stolarna i köket och att det var för stökigt på diskbänken.
Camilla säger att hon förstår att Stångåstaden vill ha sina lägenheter i bra skick, men att problemet ligger i att kontrollanterna hade en aggressiv ton och attityd.
Framförallt stod en anmärkning ut från resten.
– Det är lite kul faktiskt, om man kan säga så. Det första de anmärkte på var nätverkssladdarna vi har i hallen. Att det såg brandfarligt ut. Men min man är civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik. Han har med andra ord koll. Vilket han såklart sa. Men då sa de att de inte trodde på det.
Några dagar efter det oanmälda besöket kom ett brev som gav henne en chock. I brevet stod det att de kunde bli vräkta om de inte städade upp till nästa besök.
De blev även anmälda till Socialtjänsten.
– Kontentan blir att de vill vräka folk som har svårt sjuka barn bara för att föräldrarna måste prioritera att ta hand om dem istället för att se till att det är tomt på diskbänken, säger Camilla och fortsätter.
– Jag tror att det är folkförakt. Att man känner någon slags förakt för oss som bor här i Ryd och väljer man att bo här så är det något fel på en. Så har jag upplevt det.
Familjen har sedan tidigare en tät dialog med just Socialtjänsten. Detta då de sedan en tid tillbaka är familjehem. Därför beskriver Camilla att de inte känner någon större oro för själva anmälan, utan att hon snarare ser det som en kränkning.
– Socialen har ju varit här några gånger och det har aldrig varit några kommentarer om att det skulle vara några fel på våra möbler eller strukturen i hemmet. Därför känner jag mig inte alls orolig. Snarare kränkt och nedtryckt.
Kan ni ha förståelse för att bostadsbolaget behöver agera om de ser något som för dem ringer varningsklockor?
– Jo, men jag hade velat att de hade ringt först. Bestämt en tid. Sen när de kommer hit varit trevliga och påpekat det de tycker är fel på ett bra sätt. Så hade vi såklart fixat det.
Händelsen har enligt Camilla gjort att de för första gången på 25 år har börjat fundera på att flytta ifrån lägenheten, Ryd och Stångåstaden.
– Jag hoppas att de bättrar sig för egentligen vill jag verkligen inte flytta. Men en sådan här hyresvärd kan man inte ha. Som anställer folk som beter sig så här. De måste kolla lite på vilka de anställer så att personerna passar för sina åtaganden.
Familjen har anmält händelsen till Hyresgästföreningen, och förklarar att de även överväger en polisanmälan för hemfridsbrott.
Även Mikael Tinglert, som har bott med Stångåstaden några hus bort i hela sitt liv, har under de senaste åren märkt av ett sämre bemötande från bostadsbolaget sida.
– Jag har aldrig haft problem med dem innan, utan de har alltid varit trevliga och haft ett bra bemötande. De har aldrig klagat på något, men så kommer det nya kollegor som klagar på precis allting. Jag har pratat med grannar som har bestämt att flytta just på grund av detta.
Även han har varit med om oanmälda besök, där de har påpekat att det är alldeles för stökigt i hemmet.
– Jag har barn, men de är inte hemma så ofta, men när de är det så ska det ju kunna synas att det finns barn här inne. Att det inte ska kännas som att det är klaustrofobiskt för att det är för rent.
Han beskriver hur han också blivit anmäld till Socialtjänsten och andra myndigheter på, enligt honom, lösa grunder. Bland annat omhändertogs hans valpar av Länsstyrelsen eftersom de ansågs utgöra en sanitär olägenhet av Stångåstaden.
– De tyckte att de inte var tillräckligt rumsrena. Men de är ju valpar, de utvecklas olika. Det kommer hända olyckor. Ställer man ut en vattenskål kan det hända att de blir lite ivriga och spiller på golvet.
Skulder hos Länsstyrelsen tillsammans med flera andra faktorer gjorde att Mikael drog på sig ett skuldberg.
Robert Aldén är chef för Trygghets- och säkerhetsavdelningen på Stångåstaden. Enligt honom har de inte upplevt en märkbart ökad mängd anmälningar, eller att de gör fler oanmälda besök än tidigare.
Aldén har varit i kontakt med familjen Dahlberg och är främst insatt i det ärendet. Han förklarar att hyresvärden normalt sett behöver hyresgästens tillstånd för att ta sig in i boendet, annars måste besöket aviseras en månad i förväg.
– Men i det här fallet har alla tre handläggare från Stångåstaden som var med vid besöket uppfattat det som att det var okej. Under besökets gång framkom att det kanske inte var det mest optimala tillfället men man uppfattade det ändå tydligt som att det var okej att man genomförde besöket.
Han hymlar inte med att den här typen av besök är jobbiga att behöva genomföra.
– Någonstans kommer vi hem till människor och anmärker på att de på ett eller annat sätt behöver ändra sättet de lever och bor på för att man ska leva upp till det som står i lagstiftningen. Det skulle jag också tycka var jobbigt. Så det finns en form av grundkonflikt i kontakten.
Robert Aldén förklarar att de också är självkritiska. Bland annat beskriver han att Stångåstaden tillsammans med jurister under hösten kommer att se över vissa formuleringar i det brev som skickas ut efter besöken. Detta för att det inte ska behöva låta lika hårt som det gör i dagsläget, men fortfarande vara tydligt för den som får brevet. Det handlar framför allt om formuleringen kring risken för uppsägning av kontraktet.
Anledningen till att det relativt ofta görs anmälningar till Socialtjänsten är för att detta är reglerat i Hyreslagen och för att Stångåstaden inte är rätt instans för att arbeta med sociala ärenden.
– En osanitär lägenhet kan ju vara tecken på andra sociala problem och då är det de sociala myndigheterna som behöver titta på det. Därför skickar vi en kopia till dem för att de ska få en möjlighet att jobba med ärendet och göra en bedömning om det behövs ta kontakt med hyresgästen. Till exempel kan det vara så att hyresgästen i fråga behöver hjälp med någonting.
Gällande formuleringen om uppsägning i brevet förklarar han att det krävs mycket för att det ska gå igenom. Men att det skrivs med då det är en möjlig påföljd om inga åtgärder görs och att det är viktigt att det blir tydligt för mottagaren.
Ligger det något i anklagelsen, att ni bemöter hyresgäster i Ryd annorlunda jämfört med någon som bor i ett dyrare område?
– Nej, jag skulle säga att det är direkt felaktigt. Ryd är ett av Stångåstadens största bostadsområden där vi som fastighetsägare dessutom kommer att satsa ännu mer under de kommande åren. Våra arbetssätt är lika oavsett område.
Aldén avslutar.
– Jag tycker att det är beklagligt att familjen har upplevt bemötandet på det här sättet. Det finns saker i det som vi måste ta åt oss av. Men jag tycker inte att man får tappa själva sakfrågan. Om det fanns fog för oss att besöka, och där tror jag att våra bilder går lite isär.