Callcenterägare skyller på välkända säljare

Ägarna till Linköping callcenter kallades till rätten för att frågas ut av konkursförvaltaren. Då skyllde de på två andra män som enligt dem hade den verkliga makten i bolaget.

LINKÖPING2014-05-23 06:30

De bägge som påstås ha ansvaret är Tommy Viklander och Andreas Karlsson. Båda är kända namn i telefonförsäljarvärlden. Tommy Viklander driver företaget Sveanor med varumärket Telekraft och Andreas Karlsson har bolaget Principgruppen.

Enligt ägarna till Linköping callcenter var det dessa båda som de leasade all utrustning av. Det var också dessa båda som de fick alla säljuppdrag av och det var Tommy Viklanders bolag Sveanor som skötte den löpande ekonomin. Dessa uppgifter lämnades under ed vid Linköpings tingsrätt.

Andreas Karlsson, som Corren tidigare skrivit om, ger först inga svar alls. Efter en stund ringer han upp och säger följande.

– Jag dementerar det. Det är en fullständig lögn.

Tommy Viklander på Sveanor är mer villig att prata. Han bekräftar att han och Andreas Karlsson skulle hjälpa till, men att det definitivt inte var han som styrde.

– Absolut inte. De här grabbarna tog över ett callcenter och det stämmer att vi skulle hjälpa dem. Det stämmer också att vi skulle sköta ekonomin, men de lämnade aldrig några papper, så vi avbröt samarbetet ganska omgående, hävdar han.

När Linköping callcenter försattes i konkurs fanns det 1 krona och 95 öre på bankkontot och inte så mycket som en musmatta kvar på kontoret. Skulderna var dessutom betydande. Trots detta hävdade ägarna Jimmy Amneklev och Mikael Välijeesiö att de sålt bolaget strax innan konkursen för 10 000 kronor.

På den punkten rådde det dock delade meningar i rättsalen. Enligt konkursförvaltaren Hans Roth var det inte alls frågan om någon försäljning, han har varit i kontakt med den person som satts in i styrelsen och som påstås vara köparen.

– Han har utan omsvep vidgått att han är målvakt och det har ni ju också bekräftat i tidigare samtal.

– Jag har aldrig medgivit att han agerat som målvakt så som du säger, vi har sålt bolaget för 10 000 kronor, sa Jimmy Amneklev när han fick ordet.

– Men du har ju tidigare sagt till mig att ni fick betala 20 000 kronor till honom, försökte advokat Hans Roth.

– Det har vi aldrig sagt, vi har ett köpeavtal på 10 000 kronor, blev Mikael Välijeesiös svar när frågan gick över till honom.

– Ni vill alltså på största allvar hävda att den här köparen betalat 10 000 kronor för ett tömt bolag med skulder på ett antal hundra tusen kronor? undrade Hans Roth.

Köparen var också kallad. Han skulle ha deltagit via länk från en tingsrätt där han bor, men han dök inte upp.

Enligt Jimmy Amneklevs utsago i rätten så köpte de Linköping callcenter under hösten 2013. De skrev ett 18-månaders avtal med Tommy Viklander och Andreas Karlsson där de skulle betala 25 000 kronor i månaden för den utrustning som behövdes för att driva telefonförsäljning.

– Men det var också de som skulle ge oss uppdragen och det var väldigt struligt och i januari hämtade de sin utrustning från kontoret, berättade Jimmy Amneklev i rättsalen.

Jimmy Amneklev berättade också att bolaget aldrig ägt några inventarier över huvud taget. Det fåtal datorer som inte ingått i leasingavtalet med Viklander och Karlsson var hans privata.

Näst steg för konkursförvaltaren är att undersöka om det eventuellt finns en fordran på Sveanor som går att driva in till konkursboet. Han ska sedan lämna en slutredovisning till tingsrätten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!