Linköping callcenter försattes i konkurs den 1 april i år, men ansökan om konkurs kom till tingsrätten redan i slutet av februari. Under den dryga månad som gick mellan konkursansökan och tingsrättens beslut såg de båda ägarna Mikael Välijeesiö och Jimmy Amneklev till att placera andra personer i styrelsen.
Mycket tyder på att dessa personer ska fungera som så kallade målvakter, att de har satts in i styrelsen för att ta på sig ansvaret. Dessa personer har tidigare dömts för brott - en av dem i samband med en konkurs.
Taktiken verkar dock inte ha fungerat. Enligt konkurslagstiftningen kan förvaltaren begära att även tidigare styrelseledamöter inställer sig vid tingsrätten för ett edgångssammanträde. Där lämnas uppgifterna under ed, vilket innebär att det är straffbart att ljuga.
När Corren ringer Mikael Välijeesiö svarar han att de vet om att de är kallade, men också att de ännu inte bestämt om de ska gå dit.
– Vi får se, vi har inte tagit ställning till det, säger han och avslutar samtalet.
Enligt lagen är han skyldig att komma till tingsrätten. Den som inte inställer sig kan hämtas med tvång eller häktas.
Linköping callcenter startade i höstas. Mikael Välijeesiö anställde unga försäljare som fick i uppdrag att värva medlemmar till något de kallade Sverigespar. Säljarna lovade att ett medlemskap i Sverigespar skulle ge lägre el- och telefonräkningar. De som nappade var oftast äldre människor. De flesta var inte medvetna om att de också lämnat en fullmakt som gav Linköping callcenter rätt att ändra deras avtal.
Några sänkta kostnader blev det inte, istället sålde Linköping callcenter kunderna. Elavtalen gick oftast till Energibolaget i Sverige AB och telefonabonnemangen till operatörerna Novakom eller Telekraft.
När Corren berättade om detta i december blev den omedelbara effekten att halva personalstyrkan sade upp sig, men bara några dagar senare hade ett nytt gäng ungdomar anställts. De flesta hade inte ens fyllt 20 år. Verksamheten fortsatte fram till slutet av februari då en av de anställda som inte fått lön tog hjälp av fackförbundet Kommunal som lämnade in en begäran om konkurs.
Med konkursansökan hängande över sig packade ägarna ihop all utrustning och flyttade till nya lokaler i Tannefors. Numera har de startat ett nytt bolag som heter Ringcenter AB. Under det namnet har de två aktuella platsannonser hos Arbetsförmedlingen där de återigen söker försäljare.
Edgångsammanträdet i konkursen efter Linköping callcenter hålls den 22 maj. Innan dess ska konkursförvaltaren lämna in en bouppteckning där det framgår hur stora skulderna är.