Linköping callcenter hyr en kontorslokal i det lilla bostadsområdet Tornby park i Linköping. Där finns plats för ungefär 30 telefonförsäljare som alla följer samma manus. Det är en halv A4-sida långt och går ut på att få den uppringda potentiella kunden att acceptera ett medlemskap i det som kallas Sverigespar.
När någon väl nappat har denne också gett Linköping callcenter fullmakt att byta el-, telefoni- och internetleverantör.
Det är nästan uteslutande äldre människor som accepterar erbjudandet. De invaggas i tron att de ska få billigare avtal – oftast handlar det om elavtal. Men det blir sällan billigare.
Det beror på att Linköping callcenter aldrig försöker hitta bättre elavtal. Istället samlar de ihop ett stort antal medlemmar – det blir som ett kundregister. När de har ett visst antal tusen namn skickar de iväg dessa till ett eller flera av de cirka 120 elbolag som finns på den svenska marknaden.
Den som bjuder bäst får köpa kundernas namn och de fullmakter de lämnat – en affär som få svenska elbolag vill ge sig in i. Att kunderna får lägre elkostnader är inte sannolikt. Om det skulle hända så är det en ren slump.
Sverigespar är nystartat. Bolaget registrerades i maj i år med namnet Linköping callcenter AB och verksamheten har varit igång på allvar sen oktober.
Ägarna heter Mikael Välijeesiö och Jimmy Amneklev. När Mikael Välijeesiö, som är vd, ska beskriva Sverigespar säger han att det bygger på samma affärsmodell som ”Baraspara” och ”Kundkraft”.
Baraspara är ett koncept som fått massiv kritik för att de bytt kundernas elavtal utan att kunden varit medveten om det. På den punkten hävdar dock Mikael Välijeesiö att Sverigespar sköter sig bättre.
– Vill man inte ha vårt förslag så har man en möjlighet att höra av sig till vår kundservice och tala om det. Hos oss väljer kunden själv. Inte som hos våra konkurrenter ”Baraspara” och ”Kundkraft”.
Men även om kunden har en chans att stoppa bytet av elleverantör så kvarstår faktum. Det sker aldrig någon prisjämförelse. Sverigespar har precis som Baraspara inga avtal med några elbolag. Istället säljer de kundregistret till det elbolag som är villigt att betala.
När Corren besöker lokalen i Tornby park tar Filip Ceder emot. Han är anställd som säljchef sen knappt en vecka. Han säger att företaget inte har något att dölja, men han vill inte låta oss filma och han släpper inte in oss i det kontor där säljarna sitter.
– Nej, inte när de sitter och jobbar. De vill inte heller, jag har frågat, säger han.
Några personer som arbetat i företaget har däremot berättat för Corren hur verksamheten fungerar. Armin Najafi är en av dem. Han jobbade en dag.
– Det är nästan bara äldre som går med på det här, det är ju bara de som svarar när vi ringer, berättar han.
Han hade inte ens tänkt söka jobb på Linköping callcenter, han har redan heltidsjobb som undersköterska. Att han hamnade där berodde på att hans flickvän ville ha ett extrajobb och han följde henne dit. Det slutade med att han också fick börja. De tre första dagarna kallades för utbildning och skulle inte ge något betalt, men enligt Armin Najafi var utbildningen högst en halvtimme lång.
– De bedrar både kunder och anställda, säger han.
Kunderna är de som accepterar medlemskapet i Sverigespar.
– Till kunderna sa vi att det var gratis och att det inte fanns några dolda kostnader. I själva verket så ger kunden oss fullmakt att förhandla och säga upp deras el, internet och telefoniavtal, säger Armin Najafi.
Enligt en annan anställd, som jobbat flera veckor, respekterar inte Linköping callcenter Nix-registret. De anställda har blivit instruerade att inte bry sig om det eftersom de inte säljer något – de erbjuder endast ett gratis medlemskap.
Den uppgiften förnekas dock av delägaren Mikael Välijeesiö.
– Självklart tar vi hänsyn till Nix, säger han.
Sen säljchefen Filip Ceder började har Linköping callcenter ändrat sig något när det gäller lönerna. Numera ska alla anställda få betalt så fort de börjar jobba.
– Det där var en miss från början, den följde med från de tidigare ägarna. När jag tog över säljansvaret så ändrades det. Jag kan hålla med om att det var feltänkt. Nu får de timlön under utbildningen, säger han.