Mark- och miljööverdomstolen vid Svea hovrätt har nyligen meddelat att man inte tar upp fallet för överprövning. Det betyder att beslutet det tidigare beslutet från Mark- och miljödomstolen i Växjö ligger fast. Därmed har detaljplanen vunnit laga kraft efter att ha överklagats i flera omgångar av boende som är kritiska till förtätningen av Majelden. Dagens hus i området byggdes på 1950-talet och de nya byggplanerna presenterade Stångåstaden första gången under 2008.
– Man måste ha respekt för den demokratiska processen, men att kunna dra igång projektet efter sex års väntan är roligt. Det kommer att bli en fantastiskt fin förtätning i Majelden, säger Stångåstadens fastighetschef Anders Stjärnberg.
Byggstart i december
Han planerar för byggstart i december med första inflyttning i slutet av 2016. Höghuset i änden av Bockhornsgatan får 45 lägenheter i fjorton våningar medan de båda punkthusen vid Vårdkasvägen innehåller 20 lägenheter fördelat på fem våningar. Mellan dem byggs en förskola för 40–50 barn. Förtätningen beräknas kosta omkring 150 miljoner kronor.
Hur ska ni göra för att bli sams med de Majeldsbor som är kritiska till förtätningen?
– Vi kommer att bli sams åtminstone när husen är klara och alla ser hur fint det blir i området, men jag hoppas vi blir sams långt innan dess. Vi kommer att informera mycket, både vid träffar och skriftligt. Jag är stolt över Majelden och vi ska göra en upprustning av yttermiljön och fasader i hela området, säger han.
Anders Stjärnberg försäkrar också att så många gamla tallar med höga naturvärden som möjligt kommer att sparas.
– De utgör stora kvaliteter i boendet även för framtida hyresgäster, säger han.
Hyresrätter
Stångåstadens 65 lägenheter handlar om hyresrätter, medan NCC:s halva utgörs av 60 bostadsrätter. Enligt NCC:s projektchef Sofie Bornmar startar deras försäljning under senhösten med byggstart under 2015.
Byggmöten mellan alla inblandade parter inleds i nästa vecka.
– Vi skulle vilja bygga både höghuset och punkthusen samtidigt i vår del, men vill samtidigt göra allt för att störa de boende så litet som möjligt. Hur vi kan göra blir också beroende av NCC:s tidsplaner, säger Anders Stjärnberg.
Underjordiska garage
Möjligheten till parkering i området är en omtvistad fråga. Stångåstaden planerar för flera underjordiska garage. Genom att höghuset uppförs i en sluttning blir det möjligt att bygga garage i två underjordiska sutterängvåningar. Det gamla "kollagret" som togs ur drift när fjärrvärmen installerades i början på 1970-talet blir också garage med plats för ett 30-tal bilar.