Tanken är att Övre Vasastaden ska fortsätta växa längs Industrigatan, bort till Bergsrondellen. Botrygg har ungefär två tredjedelar av marken medan resten ägs av JM, Riksbyggen och Skanska.
– Sammanlagt bedömer vi att det kan bli runt 1 300 nya bostäder samt en ny grundskola, säger Adam Cocozza.
Planerna har under flera år legat på is i väntan på besked om Ostlänkens dragning. Kommunens bedömning är nämligen att en järnvägstunnel skulle kunna påverka bostadsbyggen över mark.
I december i fjol gav i alla fall samhällsbyggnadsnämnden klartecken till byggföretagen att påbörja planeringen, även om kommunens detaljplanearbete officiellt inte startar förrän Ostlänksbeslutet är fattat.
– Vi tittar på saker som arkeologi och buller. Och vi skissar på en strukturplan, säger Cocozza.
En fråga är hur parkeringen i området ska lösas. I den etapp som är färdigbyggd finns garage under husen och gårdarna, men i etapp 2 vill kommunens plankontor se ett p-hus.
– Det vill inte vi byggföretag. Vi vill bygga stadskvarter, ett p-hus tar upp mark som skulle kunna bebyggas med bostäder. P-hus upplevs dessutom som otrygga, säger Cocozza.
Enligt honom tycker de boende att parkering under husen och gårdarna är bättre än ett separat p-hus. Det stöder han på en enkät som undersökningsföretaget Novus gjort på uppdrag av Botrygg, JM, Riksbyggen och Skanska.
Boende med bil har fått svara på frågan om de är nöjda med parkeringslösningen där de bor. I etapp 1 av Övre Vasastaden, där det är parkering under husen, är 80 procent nöjda eller delvis nöjda. I Vallastaden, där det är p-hus, är det bara 51 procent.
– De som hyr parkeringsplats vill ha nära till en trygg och säker plats för sin bil. I de flesta kvarter i Övre Vasastaden kan man ta hissen direkt från sin bostad till garaget, kommenterar Adam Cocozza.
Alisa Basic, kontorschef på kommunens plankontor, förespråkar p-hus.
– I de projekt där det är möjligt arbetar vi med samlade parkeringslösningar i p-hus. Det är både mer effektivt och stödjer omställning till hållbara resor på ett bättre sätt än parkering i garage på egen fastighet, kommenterar hon.
Parkeringsfrågan är en av de saker som kommer att diskuteras när detaljplanearbetet drar igång på allvar.
– Vi hoppas att det kan starta vid årsskiftet. I så fall räknar vi med att kunna börja bygga 2023, säger Adam Cocozza.