Ytterst få törs längre promenera längs vägen mellan Fornåsakorset och Flistad. Vägrenen saknas i det närmaste helt och endast någon decimeter skiljer vägen och diket åt.
– Jag har slutat att gå med hunden där. Det är mer eller mindre livsfarligt. Även om de kommer ensamma håller de inte ut. Man kan få en backspegel i armvecket, säger Håkan Svensson, ordförande i byalaget med samma namn som vägen: 1050.
Annica Norlander i byalagets trafikgrupp berättar att det bakåt i tiden har skett flera dödsolyckor på den aktuella sträckan.
– Ingen med självbevarelsedrift ger sig ut på den här vägen. Vi skickar inte ut ungarna att cykla, säger hon.
Att bara klaga hos politikerna var dock inte tillräckligt för ortsborna. För att få svart på vitt beställde de därför en hastighetsmätning av NTF.
Den bekräftade det alla redan visste. Det vill säga att de allra flesta - fyra av fem - kör för fort. Vissa till och med mycket för fort.
– Kör man 151 km/h här har man fullt upp med att hålla bilen på vägen, säger Lars Andersson, suppleant i byalaget.
Enligt trafikgruppen har situationen förvärrats kraftigt efter att Östgötapendeln började trafikera Motala. I samma veva drogs bussturerna in rejält. På helgerna passerar ingen buss alls.
Om man däremot cyklar bort till Fornåsakorset finns det gott om bussar att välja mellan. Men dit vågar alltså inte många cykla i nuläget.
– Pendeln är jättebra, men problemet blir för oss som bor mitt emellan. Vi kommer inte härifrån, säger Annica Norlander.
Bilen hon köpte förra året har redan rullat 3 500 mil, nästan enbart fram och tillbaka till Linköping med något av de tre barnen.
Byalaget har skickat mätningen till Linköpings kommun och Trafikverket, men har ännu inte fått någon respons. Gruppen passade också på att be om en gång- och cykelväg plus fler bussturer.
Per-Erik Hahn är gång-, cykel- och mopedsamordnare i kommunen. Aldrig tidigare har han varit med om att ett byalag har gjort en dylik mätning. Han tycker att initiativet är både kreativt och originellt.
– Vi ser ett behov av en cykelväg och har förståelse för att byalaget tycker att det är viktigt. Mätningen visar att det går för fort, men det gör det på många andra vägar också. Många kör för fort, helt enkelt, säger Per-Erik Hahn.
Väg 1050 tillhör Trafikverket, men just när det gäller cykelbanor samarbetar myndigheten med kommunerna. Därför kan Per-Erik Hahn komma med glädjande besked - så småningom.
– Det kommer att bli en cykelväg där vad det lider, men inte närmsta åren, säger han.
Först ska bland annat en cykelväg byggas mellan Tallboda och Linghem samt ytterligare en mellan Sjögestad och Mantorp, enligt samordnaren. Prislappen på gång- och cykelvägen längs väg 1050 beräknas landa mellan 10 och 20 miljoner kronor.