Butikernas knep: Så köper vi mer

Matbutikerna använder diverse tricks för att få oss att köpa ännu mer. Jens Nordfält, forskare som är knuten till Hakon Swenson stiftelse och expert på området, listar de främsta knepen.

SÖDERTÄLJE 20121010
Godispåsar i ett godisställ 
Foto: Pontus Lundahl / SCANPIX / kod 10150

SÖDERTÄLJE 20121010 Godispåsar i ett godisställ Foto: Pontus Lundahl / SCANPIX / kod 10150

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Linköping2015-08-28 12:03

SE GRAFIK: Klicka här för att se matbutikernas knep.  

Färggrann entré 
En färggrann entré med exempelvis blommor eller frukt och grönt är attraktiv för ögat och får kunden att slappna av. När man slår av på takten blir man mer öppen för att handla.

Motsolsvarv
Vi handlar 10 procent mer i butiker där varvet går motsols. I länder med högertrafik söker man sig helst till höger sida och kommer då närmare hyllorna längst väggarna.

Doft från bakat bröd
Butiksbakat bröd säljs inte alltid främst för lönsamheten. Doften skapar sug efter mat och man vaggas in i en trivsam hemkänsla som gör en lugnare.

Musik ska lugna
I framförallt större butiker fungerar musik i rätt tempo. Man går gärna i takt med musiken. Ett lugnare tempo får kunden att gå långsammare, man slappnar av och blir mer köpvillig.

Varor på gaveln
Placeras en vara på gaveln ökar försäljningen med minst 400 procent. En tv-skärm drar ännu större uppmärksamhet till gaveln. Sammanhållna färger är effektivt, diskborstar grupperas exempelvis i tydliga färgrader eftersom periferiseendet dras till tydliga färgsignaler.

Varorna i rätt ordning
Varuföljden i butiken kan öka konsumtionen, exempelvis placeras ofta smörgåspåläggen efter brödet. Måste man köpa kattsand är man inte mottaglig för andra kattartiklar, men när den nödvändiga varan har lagts i kundvagnen och man ser en kattleksak i nästa hylla ökar chansen till ett impulsinköp.

Klinkergolv sänker farten
Vid dyrare avdelningar som exempelvis delikatessdisken kan det ha lagts mindre klinkerplattor. Varuvagnens hjul klickar snabbare och kunden upplever att det går för fort. Man sänker tempot och får mer tid att frestas av utbudet.

Ska se plockat ut
När nya varor ställs upp vid gavlar tas några förpackningar bort för att det ska se plockat ut. Kunder drar sig för att ta den första varan. 80 procent väljer att ta en vara där det redan är taget.  

Bananer till barnen
Gratis bananer till de små höjer barnens blodsockerhalt och de blir inte griniga lika fort. Lugna barn får föräldrarna att handla mer.

Mjölken längst in
Mjölken som de flesta ska köpa placeras längst in för att locka kunderna så djupt in i butiken som möjligt.

Stora korgar med varor
Varor som läggs i stora korgar ute på butiksgolvet kan sälja upp till 500 procent mer, trots att priset inte har sänkts. Är det blandade färger ökar attraktionskraften ytterligare. Kunden upplever det lätt som en fyndkorg man lockas att rota i.

Ingen bokstavsordning
Varor ställs huller om buller istället för i bokstavsordning. Man måste leta längre bland hyllorna efter gulaschsoppan och får syn på andra soppor man impulsköper av bara farten.

Godis vid kassorna
När man har gått igenom butiken och handlat allt nödvändigt är man mer öppen för impulsköp. Därför placeras godis och tidningar  nära kassorna, varor man kanske inte haft en tanke på att köpa från början.

Baguetter som ligger i öppna korgar i affären kan utsättas för damm och smuts, anser livsmedelsinspektörerna i Norrtälje.
STOCKHOLM 20051028
Nybakat baguette bröd på Coop Extra i Stuvsta. Baugetter.
Fotograferade för artiikel i Butikens Affärer.
Foto Fredrik Sandberg / SCANPIX Code 71420
Baguetter som ligger i öppna korgar i affären kan utsättas för damm och smuts, anser livsmedelsinspektörerna i Norrtälje. STOCKHOLM 20051028 Nybakat baguette bröd på Coop Extra i Stuvsta. Baugetter. Fotograferade för artiikel i Butikens Affärer. Foto Fredrik Sandberg / SCANPIX Code 71420
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!