På fredag är det Black Friday, shoppingfenomenet som alltid infaller efter sista torsdagen i november. Den har länge varit en av de största försäljningsdagarna i USA, och som alltså har spridit sig till Sverige. Förra året handlade var femte svensk reavaror under Black Friday, och i år räknar handlarna med att försäljningen ska öka. Tobias Sjödahl, centrumchef för I-huset (Ikanohuset), ser ett ökat intresse bland handlarna.
Förlängning av julhandeln
– När Black Friday började minns jag att det bara var tre, fyra butiker som hakade på. I år tror jag vi har 15 butiker med Black Friday-erbjudanden, säger Sjödahl.
Kan Black Friday bli större än julrean?
– Nej, det tror jag inte. Dagen är inte tillräckligt känd, och julrean är så väl inarbetad i oss svenskar.
Marianne Lindh, vd för Linköping city samverkan, tycker att Black Friday är bra för Linköping då den blir en förlängning av julhandeln.
– Denna helg är rätt häftig i Linköping. Julskyltningen börjar och Vinterstad i ljus invigs. Jag är riktigt imponerad av allt jobb som handlarna lagt ned, samtidigt som de ska börja julskylta.
Den stora krocken
Samma dag som Black Friday hålls även kampanjen En köpfri dag (Buy nothingday på engelska), som är en internationell motreaktion mot den slentrianmässiga överkonsumtionen. Under 24 timmar uppmanas konsumenterna att aktivt avstå från att köpa någonting. Göran Hådén, kontaktperson för kampanjen En köpfri dag, hoppas att Linköpingsborna väljer att avstå från Black Friday.
– Försök att se helheten. Självklart kan det kännas bra i köpögonblicket. Men är det värt den tid du lagt ned på att tjäna ihop pengarna? Kan du i stället göra något som du mår bra av, men som inte kostar pengar?