– Det är väldigt tråkigt. Vi har vidtagit flera åtgärder de senaste åren men de har inte hunnit ge tillräcklig verkan, säger Jessica Thorén, butikschef i Linköping.
Förklaringen till konkursen uppges vara dålig lönsamhet. Konkurensen slår mot butiker i hela Sverige, och även dem i Linköping och Norrköping. Butiken Filbytergallerian i Linköping har sju anställda som nu riskerar sina jobb. Jessica Thorén har varit chef i butiken i åtta år och säger att den har gått bra.
– Så är det. Linköpingsbutiken har länge gått bra och jag tror starkt på våra produkter. Men hela branschen går igenom en svår tid just nu. Det är väldigt hård konkurrens.
Hur har butikskedjan arbetat för att klara konkurrensen?
– Vi har jobbat mycket med våra inköpsprocesser och även med webben. Vi har också utvecklat våra kollektioner, och inför 2018 ser de riktigt bra ut, säger Jessica Thorén.
Vad säger de anställda i butiken?
– De är ledsna förstås. Vi vet ännu inte vad hur det kommer att gå.
Vad händer nu, tror du?
– Vi hoppas på en lösning som gör att vi kan driva butiken. Vi har trogna kunder som tycker om oss och som just nu ställer mycket frågor. Kanske köper någon upp oss. Vi vet ju vad vi går för, säger Thorén.
Fallet för klädkedjan berör tre bolag. Boomerang AB, Boomerang international AB, samt Boomerang retail AB. Alla tre försattes i konkurs vid Stockholms tingsrätt onsdagen den 4 januari.
Boomerang grundades år 1976 och består i dag av 15 egna butiker. Butiken i Linköping är en av dessa. Utöver detta säljs även Boomerangs varor hos några andra återförsäljare.
Till konkursförvaltare utsåg tingsrätten advokat Michael Levin vid Hamilton advokatbyrå. Han kommer till en början att driva butikerna vidare.
Konkursen i de tre bolagen innebär dock att den som har presentkort drabbas. Presentkortet är en fordran bland alla andra i konkursboet, vilket innebär att de i praktiken blir värdelösa.