– Linjen har drygt 5 000 resenärer per år. Det är förhållandevis få resenärer. Den negativa konsekvensen av hopslagningen bedömer vi vägs upp av att slutresultatet blir mycket mer positivt, säger Julie Tran (C), ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.
I dag trafikerar linje 23 en sträcka mellan resecentrum och Tornby i en slinga med bland annat hållplatserna Roxviksgatan och Maxi. När linjen försvinner, upphör även båda hållplatserna. Linje 23 uppgår då i linje 26 som idag trafikerar en sträcka mellan Lambohov och Tornby, med stopp bland annat vid universitetet, i Ryd och Skäggetorp. Efter sammanslagningen tillkommer hållplatsen Fröstorpsgatan i Tornby.
– Sträckningen kommer att bli ganska lik den nuvarande. Det vi tittar på är turutbud, snabbhet och den kortaste vägen. Det kommer vara lika många turer som båda linjer i dag har tillsammans, men i en gemensam linje. Vi tror att vi genom förändringen kan få fler att vilja resa längs sträckan.
Det var på torsdagen som beslutet fattades. Genom sammanslagningen tillkommer även en tur i morgonrusningen för linje 3 mot Ryd.
– Den linjen har hög belastning på morgonen med mycket trängsel och då avlastas den, samtidigt som det gör den mer attraktiv och fler kan resa med linjen.
Förändringen träder i kraft i juni 2023 och beräknas kosta runt 400 000 kronor, som finansieras genom att fler reser med linjerna.