Det var på torsdagsförmiddagen som Ronja Nilsson skulle ta linje 25 till universitetssjukhuset för att lämna sin tvååriga dotter Elvira på dagis. Efter en stund började Elvira skrika. Vid ett övergångsställe vid sjukhusets södra ingång stannade plötsligt bussen. En annan passagerare kom fram till Ronja, som satt och lyssnade på musik, och erbjöd druvsocker till dottern.
– Jag avböjde. Då sa kvinnan att busschauffören hade sagt att om jag inte fick tyst på min dotter så skulle han kasta av oss, säger Ronja Nilsson.
Ronja försökte lugna Elvira medan bussresan fortsatte.
Efter att ha stigit av bussen ringde Ronja till kundtjänst.
– Kvinnan på kundtjänst blev chockad när jag berättade vad som hänt. Hon tyckte inte heller att det var okej.
Ronja angav tid och busslinje och hoppas nu att busschauffören ska agera annorlunda nästa gång.
– Jag har två äldre barn också och jag har aldrig varit med om något liknande. Det är aldrig okej att en busschaufför beter sig på det här viset, säger Ronja Nilsson.
På Östgötatrafiken AB beklagar man det som har hänt.
– Utan att ha hört busschaufförens version av händelsen så kan vi från Östgötatrafiken bara säga att det är vårt mål att man som kund alltid ska bli väl bemött när man reser med oss, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgöta trafiken.
Ett ärende kommer nu skickas vidare från kundtjänst till busschaufförens arbetsgivare, berättar han.
– Det är ju så att det är kundens upplevelser som räknas, säger Mattias Näsström.