– 20 års arbete har gått åt helvete.
Så uttryckte sig Stefan Wernholm, ägare till Vikingbuss, under processen då det klassiska bossbolaget tvärdog i spåren av covid-19 under våren 2020.
Tillsammans med delägaren, hustrun Kerstin Wernholm, tvingades han ta beslutet att försätta företaget i konkurs i slutet av maj.
Där och då såg framtiden inte särskilt ljus ut.
En strimma av hopp tändes dock när makarna bara knappt en månad senare återstartade bolaget och rullade igång en verksamhet med utgångspunkt från parets bostad i Värna, mellan Linköping och Åtvidaberg.
I mars i år gick flyttlasset tillbaka till lokalerna på Nygatan där Vikingbuss tidigare huserade.
– Vi har bestämt att starta i mindre skala. Det är bara jag och frugan än så länge. Vi får se hur det utvecklar sig längre fram, säger Stefan som ändå är hoppfull inför sensommaren och hösten.
– Bokningsläget ser ganska bra ut. Folk vill ut och resa, helt klart. Det är längre vistelser till exempelvis Toscana, Österrike och Kroatien som lockar mest.
Anna Grönlund, branschchef, Sveriges bussföretag, menar samtidigt att det är för tidigt att blåsa faran över.
– Läget är fortfarande nattsvart. Rekommendationen är ju att avstå från resor som inte är nödvändiga, säger hon och fortsätter:
– Tittar man specifikt på arrangörer av nöjesresor och liknande är situationen riktigt besvärlig. Tyvärr tror jag att vi kan förvänta oss ytterligare ett stort antal konkurser innan vi tagit oss igenom det här och börja planera för det som väntar längre fram, förhoppningsvis i höst.
Att det finns ett stort sug att komma igång med resandet är en underdrift, menar Anna Grönlund.
– När väl vaccinationerna har slagit igenom och viruset släppt sitt grepp kan det bli rena explosionen. Frågan är hur marknaden ska hantera en sådan situation, om den uppstår?
Grönlund ser vissa problem framför sig där många resebolag tvingats säga upp och permittera anställda som kanske hittat annan sysselsättning under tiden som pandemin har pågått.
– Det är en faktor som gör att det kan bli svårt för den svenska resebranschen att växla upp med den hastighet och kraft som behövs när vindarna vänder.
– Det öppnar också i sin tur upp för konkurrerande bolag som finns utanför vårt lands gränser. Jag vågar faktiskt inte gissa hur det kommer att se ut efter sommaren.