Bullerbråket har nått lagrådet

Ändringen av lagen som gör det möjligt att bygga bostäder trots flygbuller från Saab ligger nu hos lagrådet. Det betyder att den är nästan klar.

Buller

Buller

Foto:

LINKÖPING2014-02-22 10:00

Bullerbråket brukar användas som rubrikord för att beskriva motsättningarna mellan två myndigheter. Det är Boverket, som skapar sina riktlinjer utifrån plan- och bygglagen, och Naturvårdsverket som rättar sig efter miljöbalken.

Den förstnämnda styr var det går att bygga bostäder med hänsyn taget till buller, medan den andra styr hur ofta ett Gripen-plan får bullra där det finns bostäder. I praktiken och lite förenklat betyder det att den ena myndigheten tycker att det är okej med bostäder trots buller, medan andra tycker att det inte är okej.

För att råda bot på detta krävs ändringar både i miljöbalken och i plan- och bygglagen.

I veckan som gick offentliggjordes den nya lagtexten. Den är än så länge att betrakta som ett förslag från regeringen eftersom den ska granskas av lagrådet innan den läggs fram som en proposition till riksdagen. I praktiken brukar dock lagrådet endast göra smärre justeringar.

Planen är att denna lagtext ska vara antagen av riksdagen före valet.

Det förslag till lagtext som nu finns passar de idéer som den statliga utredaren Anders Lillienau presenterade i oktober förra året. Hans förslag på lösning var en tydlig kompromiss mellan myndigheterna.

En kompromiss som dessutom accepteras av flygplanstillverkaren Saab.

Anders Lillienau föreslog att gränsvärdena skulle fortsätta vara desamma – ett medelbullervärde på 55 dBA och ett maxbullervärde på 70 dBA. Den stora skillnaden var hur ofta dessa gränser fick överskridas. Enligt hans kompromiss fick maxgränsen överskridas 16 gånger per dag/kväll och 3 gånger per natt.

Boverket har i sina riktlinjer tillåtit 30 överträdanden per dag och 3 per natt. Naturvårdsverket har hävdat att 5 överträdelser per dag är det enda som kan tillåtas.

Om allt går som regeringen tänkt och lagen antas av riksdagen kan regeringen därefter skriva nya förordningar där utredarens kompromiss skrivs in.

Oklarheten kring dessa bullerregler har de senaste åren lett till att Saab överklagat ett stort antal detaljplaner. Saab har förlorat samtliga dessa mål och just nu finns inga detaljplaner som är överklagade av Saab.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!