Sommaren 1953 kröns Elisabeth II till Storbritanniens drottning. Mount Everest bestigs för första gången och Koreakriget tar slut.
Hemma i Sverige råder en envis värmebölja. Plötsligt börjar alltfler insjukna med svåra magbesvär. Det visar sig vara salmonella och smittan sprider sig över landet. Till sist har nästan 9 000 personer drabbats och 90 av dem avlider.
Utbrottets källa spåras. Bakterierna kommer från andelsslakteriet i Alvesta.
När epidemin klingat av inser man i Alvesta att något drastiskt måste göras för att återupprätta slakteriets skamfilade rykte. Någon kläcker en idé: Vi gör en konserverad korv, garanterat salmonellafri.
För att lansera den nya korven engagerar man Erik Berglund, en vid den här tiden känd skådespelare, matprofil och kokboksförfattare. Erik Berglund är mer känd under sitt smeknamn, "Bullen". Bullens pilsnerkorv är född.
Av bara farten tillverkas nu ett 30-tal olika konserverade produkter med Bullens namn, som grisfötter och dillkött. Men alla blir inte lika populära och till sist är det bara korven kvar.
70 år senare paraderar korvburkar på rad på Scans löpande band i Linköping. Här produceras numera nästan alla Scans korvar, inklusive Bullens sedan tre år tillbaka. Flinka fingrar fyller burkarna med korvar, åtta i varje, innan de fylls med saltlake och fortsätter vidare bort för att tryckkokas.
Burkarna ser ut som de alltid har gjort, med Bullen Berglunds bild på framträdande plats. Till och med receptet är detsamma som på Berglunds tid, med blygsamma 33 procent kött och ingredienser som nöthjärta och nötlunga.
Produktionschefen Oskar Axelsson talar sig varm för korven.
– Det är en fin produkt, jättegod. Att använda delar som hjärta och lunga tycker jag är positivt, för man vill ju ta vara på så mycket som möjligt av djuret. När vi tagit ut styckdetaljer som ryggbiff och entrecote blir det mycket över, konstaterar han.
Någon pilsner finns det inte i pilsnerkorven. Varför den heter så verkar ingen riktigt veta.
– Det spekuleras i att det beror på att Bullen var med i många så kallade pilsnerfilmer. Men jag tror nog mer på att herrarna i Alvesta tyckte att den passade bra att äta till pilsner, säger Oskar.
Bullens tillverkas i två varianter, pilsnerkorv och varmkorv. Receptet är detsamma, skillnaden är bara att varmkorvarna är längre och säljs i större burkar.
Bullen Berglund själv valde att äta korven på knäckebröd med en god senap på. Korvbröd var inte så vanligt på 1950-talet. Oskar Axelsson föredrar en annan serveringsmetod.
– Jag gillar att vara ute i naturen och bara ställa burken på elden. När det börjar ryka plockar jag korvarna med fingrarna och äter dem som de är, utan bröd eller senap.
Oskar är inte ensam om att äta korven ute i naturen. När det är jaktsäsong går försäljningen upp kraftigt. Ännu mer steg den i början av pandemin, när många bunkrade konserver.
– Vi hade precis tagit över tillverkningen från slakteriet i Kristianstad. Vi fick köra produktionen för fullt direkt, berättar Oskar.
En av dem som bunkrat Bullens är Riksbanken, som numera inte bara har en guldreserv utan också en korvreserv. Bunkringen gjordes 2022, när Rysslands krig mot Ukraina hade inletts och alla svenskar uppmanades att förstärka sin krisberedskap. Om det blir ett nödläge har bankens ledamöter 26 burkar med korv att ta till – av den stora modellen, med 40 korvar i varje.
För att få en varierad kost har Riksbanken också ravioli, ärtsoppa och makrill i förrådet – allt enligt en artikel i Dagens Industri.
Förutom några toppar vid olika samhällskriser har försäljningen varit relativt konstant genom åren. Vi svenskar äter i runda slängar 26 miljoner Bullenskorvar om året – 21 miljoner av de små pilsnerkorvarna och 5 miljoner av de längre varmkorvarna.
70-årsjubileet firas med en nystartad webbshop med Bullensprylar, där man kan köpa allt från badtofflor, solhattar och tröjor till termosar och doftgranar med Bullenstryck. Men hur kan en 70-åring behålla sin popularitet på det viset, utan att förnya sig? Oskar Axelsson tror att det handlar om just det, att inte förnya sig utan hålla fast vid originalet.
– Med tiden har det byggts upp en fanbase. Bullens har blivit kult. Nu finns det till och med flera Facebookgrupper för Bullenfans, berättar han.