Brister när elever går vidare i Linköpings skolsystem

När barn med särskilt stöd lämnar nian måste nya skolan få veta vilka insatser som tjejen eller killen behöver. Men informationen mellan skolnivåerna brister. Bättring ska ske, lovar utbildningsdirektören.

Anders Jolby, utbildningsdirektör, och hans förvaltning ska förbättra elevinformationen efter revisorernas rapport.

Anders Jolby, utbildningsdirektör, och hans förvaltning ska förbättra elevinformationen efter revisorernas rapport.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2021-01-26 08:00

Varje elev har rätt till det stöd som han eller hon behöver för att nå mål med sina studier, enligt skollagen. Det gäller hela skoltiden och när eleven går från grundskolan till gymnasiet måste den nya skolan få information om hur eleven ska hjälpas.

undefined
Anders Jolby, utbildningsdirektör, och hans förvaltning ska förbättra elevinformationen efter revisorernas rapport.

Kommunrevisorerna, som granskar hur Linköpings kommun sköter sina åtaganden, har undersökt hur överlämningen fungerar och slår fast att det finns brister. ”Vi bedömer att rutinen och systemstödet för överlämning och mottagning av elevinformation inte är ändamålsenlig” skriver revisorerna i sin rapport.

På gymnasieskolor undrar personal ibland om de får rätt information om elever med särskilt stöd i nian, enligt rapporten. Information lämnas på olika sätt ; ibland digitalt, ibland som papper, ibland på telefon – eller inte alls. Det kan dröja länge innan mottagande gymnasieskola inser att eleven har behov av särskilt stöd så att insatser dröjer en bra bit in på terminen.

En försvårande omständighet är att flera grundskolor drivs av fristående huvudmän som inte använder samma tekniska system som Linköpings kommun.

Utbildningsförvaltningen behöver skaffa sig en övergripande helhetsbild av vilka elever som har särskilt stöd och hur rutinen för överlämningen om dem ser ut, uppmanar revisorerna. De skriver också att kommunen behöver skaffa bättre tekniska system för att föra över dokumentation om eleverna digitalt, och politiker bör sätta upp frågan som en punkt i internkontrollen för att granska sig själv i fortsättningen.

Utbildningsdirektör Anders Jolby säger att det är bra att revisorerna granskat hur elevernas information hanteras och att förvaltningen nu analyserar rapporten.

Det låter förvånande att uppgifter om elever inte alltid förs över digitalt?

– Vi håller på och inför nya system för elevinformation nu, som blir gemensamma för grund- och gymnasieskolan, säger Anders Jolby.

Utbildningsförvaltningen arbetar med förslag till fler åtgärder som lämnas till politikerna i barn- och ungdomsnämnden och bildningsnämnden i februari.

Kan man som förälder hjälpa till för att viktig information ska bli känd för den mottagande skolan?

– En dialog mellan vårdnadshavare och skola är ju alltid viktig. Men skollagen är tydlig med att vad som är skolans ansvar, och det här är skolans ansvar att sköta, säger Anders Jolby.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!