I dag har så gott som alla kommuner, och många andra orter egna slogans för att locka turister eller för att locka nya invånare. Eller kanske bara för att skryta lite om sin egen förträfflighet.
Syfte
Många har haft en slogan länge, till dem hör Linköping med "Där idéer blir verklighet" som kom till för 13 år sedan. Bakgrunden till den känner Catarina Thuning, kommunikationsdirektör på Linköpings kommun till:
– Man får gå tillbaka några år till mitten av 90-talet och titta var Linköping befann sig då. Vi hade Saab, en högteknologisk utveckling med ett ungt universitet och ett framväxande Mjärdevi, det var många idéer i luften i Linköping.
Corren bad Göran Carlzon från Erichs communications bidra med synpunkter på kommunslogans.
– Oavsett vad man tycker om en slogan så måste man fråga sig vad syftet är och vem man vill nå. Vilken är målgruppen? Om en slogan ska fungera måste den uppfylla syftet. Är den relevant, förankrad i verkligheten? Är den inte det, ja då sjunker förstås dess värde och riskerar att bli skrattad åt. Förlöjligas.
Särskiljande
Carlzon är rådgivare inom kommunikation och PR och säger att arbetet med att ta fram en slogan inte är annorlunda än andra reklam- och pr-arbeten.
– Det är samma sorts tänkande som när vi jobbar med strategier för att få effektivare marknadsföring.
Hur bör man då jobba för att få fram en bra slogan?
– Man måste veta syftet, vilka målgrupperna är och vad som kan locka dem. Det bör också vara något särskiljande. Om 150 kommuner säger ungefär samma sak och syftet är att marknadsföra sig utåt, ja då kan vi konstatera att man har misslyckats.
Vad tycker du om de östgötska kommunernas slogans?
– Jag tycker att Linköpings är allra bäst. Men skulle den inte leva upp till det som utlovas, om det inte blir verklighet av idéer och förslag, ja då får den motsatt effekt.
Sedan gillar jag också Åtvidabergs, särskilt med tanke på att man länge haft nedåtgående trend i kommunen men att man nu har vänt den.
Vadstena: Det stora i det lilla?
– Jag är inte säker på att den når fram. Man måste förklara vad det betyder.
Motala bra
Upplev Norrköping?
– Kanske lite vag. Vilka vänder man sig till? Förmodligen har den kommit till för att locka fler turister och besökare och då måste det verkligen finnas något att uppleva. Annars floppar den.
Östergötlands sjöstad – Motala?
– Bra. Den tar fasta på något som har förankring i verkligheten. Närheten till vatten. Vättern och Varamon, hamnen, kanalen.
Boxholm ligger bra till?
– Hm. Man har försökt visa att man är en central punkt, men jag tror inte att man riktigt når fram.
Göran Carlzon återkommer ständigt till syftet och målgruppen. Vad vill man? Vem vill man nå? Hur många? Det är då man kan undra lite över sörmlandskommunen Vingåkers "En promille kan inte ha fel". Eller Malås (i Västerbotten) gamla dialektala: He som hann he hänn hänna (Det som händer händer här).