Nu blir det billigare att köra mot gult – en tusenlapp ryker

Som bilförare finns det många lagar och regler att förhålla sig till i trafiken. Att bryta mot dem kan inte bara orsaka fara, utan också svida i plånboken.
Från den 21 februari har några av bötesbeloppen ändrats.

Stopp, här får ingen passera. Det gäller inte bara när det trafikljusen visar rött, utan även gult. Nuförtiden är dock inte det trafikbrottet riktigt lika dyrt.

Stopp, här får ingen passera. Det gäller inte bara när det trafikljusen visar rött, utan även gult. Nuförtiden är dock inte det trafikbrottet riktigt lika dyrt.

Foto: Annie Hogner

Linköping2025-02-28 05:00

Att köra mot gult är inte längre lika dyrt som att köra mot rött, men fortfarande ett trafikbrott. Tidigare har båda förseelserna kunnat ge böter på 3 000 kronor. Nu har bötesbeloppet för gulljuskörning sänkts med en tusenlapp, till 2 000 kronor. 

För den som cyklar eller kör moped klass II är bötesbeloppet 1 500 kr för körning mot rött och 1 000 kr för körning mot gult.

Anledningen till att man nu gör skillnad mellan trafikbrotten har med säkerhet att göra, och att det helt enkelt inte anses riktigt lika trafikfarligt att köra mot gult.

undefined
Tidigare har det kunnat ge lika mycket böter att köra mot gult som mot rött.
undefined
Att köra mot rött som bilförare kan ge böter på 3000 kronor.

Enligt Hannes Bruce, trafikpolis i Linköping, är det inte särskilt vanligt att den lokala polisen gör riktade insatser där de specifikt tittar efter om folk kör mot rött eller gult. Däremot kan det hända att de kollar efter det om de fått indikationer på att det är ett stort problem i en särskild korsning. 

– De som blir rapporterade är ofta sådana som vi iakttar i samband med rutinpatrullering, säger Hannes Bruce.

Exakt hur ofta det händer att förare får böter för att ha kört mot gult ljus kan Bruce inte svara på, men hans uppfattning är att det är betydligt vanligare att polisen rapporterar folk som kör mot rött.

– Sen är det ju så att man får inte köra mot gult ljus genom att gasa upp för att hinna vidare innan det slår om, men man måste också kunna stanna på ett säkert sätt. Därför finns det en liten tolkningsmån eller acceptans när det gäller det.

undefined
Hannes Bruce har jobbat som trafikpolis i åtta år. "Som det har varit skrivet i många år får man inte köra mot gult, utan då ska man stanna på ett säkert sätt och inte gasa upp", säger han och konstaterar att det också kan vara farligt att kasta sig på bromsen.

Tror du att gemene förare vet om att man kan få böter för att köra mot gult?

– Jag tror inte att det är så att alla vet om det, det är nog inte vedertaget. Å andra sidan är det information och kunskap man får när man tar ett körkort, men sånt kan ju falla bort med tiden.

Den nya föreskriften tog Riksåklagaren beslut om i slutet av förra året, men den började gälla först fredagen den 21 februari 2025. En av de andra ändringarna den innebär är att bötesbeloppet höjs för den som kör utan vinterdäck när sådana krävs, från 1 200 kr till 2 000 kr.

Någon exakt statistik på hur många som har förlorat körkortet för att ha kört när trafikljuset visat annat än grönt har Corren inte tagit del av. Körning mot rött faller under det som kallas återkallelsepunkt 4 ("en väsentlig överträdelse" enligt reglerna), tillsammans med bland annat fortkörning. Enligt siffror från Transportstyrelsen drogs 641 körkort in i Östergötlands län under 2024, med hänvisning till den punkten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!