Bostadsföretagen begär kreditupplysning

De flesta bostadsföretag begär kreditupplysning på bostadssök-ande för att kolla att de kan betala hyran. Men det finns inga krav på att hyresgästen har en hemförsäkring.

LINKÖPING2004-02-19 07:17

-- Vi rekommenderar alltid hyresgästerna att ta en hemförsäkring. Om det händer någonting i lägenheten, det kan vara brand, inbrott eller vattenskada, är det jätteviktigt att ha en försäkring som täcker skadan, säger Irene Gustafson på affärsområde Boende på Stångåstaden.

Hur många hyresgäster i Stångåstaden som saknar en hemförsäkring är oklart. En sådan undersökning har inte gjorts.

Får information

När nya hyresgäster flyttar in får de informationsmappen "Välkommen till ditt nya hem". I den rekommenderar Stångåstaden att hyresgästen tecknar ett försäkringsskydd för bostaden.

-- Det är av omtanke om hyresgästen som vi går ut med informationen. Vi ansvarar för hyreshusen, och har en försäkring som täcker skador på byggnad. Men hyresgästens lösöre och egendom i lägenheten och eventuella förråd ingår inte. Här måste kunden ha en hemförsäkring för att få ut en ersättning för skadorna.

Stångåstaden, och de flesta andra bostadsbolag i landet, ställer ofta stränga krav på nya bostadssökande. Kreditupplysning sker alltid.

Begär referenser

-- Vi måste veta om hyresgästen har förmåga att betala hyran. Genom en kreditupplysning får vi kunskap om betalningsanmärkningar och inkomst.

Stångåstaden begär även referenser från tidigare hyresvärd, eller från arbetsgivaren om bostad saknas.

-- Vi vill på det här sättet informera oss om att kunden inte haft störningar i tidigare boende. Om det finns styrkta störningar får den bostadssökande inget hyreskontrakt.

Tydligare krav

Stångåstadens hyrespolicy är inte ny, och har tillämpats i många år. Men för fem-sex år sedan förtydligades kraven så att inga missförstånd kan ske mellan nya hyresgäster och hyresvärden.

Det finns inget förbud för husdjur, det gäller även lite ovanligare kelgrisar som ormar och spindlar. Men ägarna måste se till och sköta djuren på ett ansvarsfullt sätt.

Katter irriterar

-- Vi får klagomål ibland på lösspringande katter som förorenar i sandlådor och annat. Det finns hyresgäster som upplever det här som negativt, och då påtalar vi det för djurägaren. Något hyreshus, som är fritt från husdjur, för exempelvis allergiker, har vi inte i dag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!