Större åtgärd krävs – men oklart vad och när

Fastighetsägaren Bonava har känt till Emma Anderssons problem med stopp i toa sedan slutet av juni. Än har man inte kommit fram till någon varaktig lösning.

Skvadronsgatan i Linköping är ett av de ställen där Bonava står bakom produktionen av bostadsrätter.

Skvadronsgatan i Linköping är ett av de ställen där Bonava står bakom produktionen av bostadsrätter.

Foto: Annika Ekstedt

Linköping2022-10-07 05:00

Försök har gjorts för att spola bort det som sitter fast i toarören i Emma Anderssons lägenhet. Men det försöket misslyckades. En större åtgärd är på gång har hon fått veta.

Bonava presschef Fredrik Hammarbäck avböjer att kommentera Emmas problem. Men säger att de känner till att det finns en felanmälan på Skvadronsgatan. Han svarar via mejl:

När vi får in en felanmälan (...) vidtas lämplig åtgärd så skyndsamt som möjligt. Vi beklagar om kunden upplever att hanteringen av ärendet dragit ut på tiden. 

undefined
Bonava kallar sig för Europas ledande bostadsutvecklare.

Corren har inte fått något svar på vad skyndsam hantering kan innebära eller hur företaget ser på risken att behöva häva köpet.

I stället skriver företaget att de beklagar om kunden upplever att ärendet dragit ut på tiden och att de hanterar varje enskilt fall i dialog med kunden.

Enligt köplagen kan en köpare ha rätt att häva sitt köp om det handlar om ett fel av väsentlig betydelse för köparen.  

Men enligt Harald Zaar, jurist och delägare på Enkla Juridik Sverige AB, är tröskeln för att kunna häva ett bostadsrättsköp hög. Det är tveksamt om det tilltäppta röret räcker som skäl.

I ett mejl skriver han:

Det finns även en påföljdsordning som måste följas vid fel i bostadsrätt. I första hand har säljaren en rätt att avhjälpa felet. Om köparen häver avtalet innan säljaren fått en möjlighet att avhjälpa felet finns det en risk att köparen varken har rätt till hävning eller ersättning i form av prisavdrag. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!