Ärendet började redan 2013 efter att Trafikverket renoverat banan söder om Hackefors. En bieffekt av det arbetet blev att de kringboende stördes mindre av ljud och vibrationer.
I det läget undrade tio fastighetsägare utmed spåret i Hackefors varför inte banan renoverades vid passagen förbi deras tomter. De krävde därför att miljökontoret i Linköping skulle ställa krav på Trafikverket så att bullernivåerna sänktes.
Miljökontoret utredde frågan. Buller beräknades teoretiskt och vibrationerna mättes vid husgrunderna under sensommaren 2014.
Resultatet visade att både buller och vibrationer ligger under gällande gränsvärden.
Under den tid som vibrationsmätningen utfördes kördes inga godståg på järnvägen. Efter detta har den trafiken återupptagits, men det är fortfarande färre än fem godståg per natt och just fem passager per natt är ett gränsvärde.
I den här prövningen har miljökontoret endast prövat vilka störningar som tågen ger. De har inte gjort någon bedömning av vilka skador på husen som vibrationer kan ge. Om det skulle vara så att vibrationerna gett upphov till skador på husen så måste varje fastighetsägare driva sina egna krav på ersättning mot Trafikverket. Den frågan ligger utanför miljökontorets ansvar.
Handläggningen av det här bullerärendet har varit utdragen. Miljökontoret fattade beslutet redan den 30 juni förra året, men av okänd anledning har det tagit över ett år att delge alla inblandade beslutet.