Björn Sandlund och Tove Törnström i Datatons ledningsgrupp sitter i det stora rummet som de kallar för "Showroom" och försöker förklara vad det är som Dataton gör.
– Vår programvara för multidisplaysystem berikar offentliga rum, berättar Tove Törnström och pekar på den enorma skärmen i rummet.
Med andra ord, Dataton tillverkar jättestora videoskärmar som kan få ihop flera projektorers videor till en och samma bild.
Deras kundkrets är stor och deras teknik finns i idrottsarenor, köpcentrum, museer och mässor över hela världen. Men företaget är inte särskilt välkänt i Sverige och Linköping. Men under sommaren kunde Linköpingsborna ta del av företagets teknik på Van Gogh-utställningen i Tornby som använde Datatons produkter för att visualisera konstnärens liv och gärning.
– Gigantiska projiceringar skapade miljöer som levandegjorde den nederländske konstnärens olika verk, säger Tove Törnström.
Men vi tar det från början.
1974. När Björn Sandlund flyttade från Stockholm och tog med sig sitt ettåriga företag till Linköping tyckte han först att det var lite jobbigt.
– Man blev inte så välkomnad som främling. Det var som en mentalitet att här ska du inte tro att du är något.
Han har speciellt ett minne av den första kontakten med en Linköpingsbo. Då var han en ung spoling med ovårdat yttre, som han själv uttrycker det, och höll på att flytta in i sin första lokal, som låg vid Stora torget i centrala Linköping.
– Jag kom med vår gamla rostiga Volvo som var fullastad med grejer till lokalen. Jag skulle parkera när vaktmästaren kom och sa: ”Du ska inte tro att du kan stå var som helst bara för att du är från Stockholm.” Det var mitt första mottagande och det var lite det som präglade de första åren.
Så småningom hittade han sin plats i staden och kunde också anställa sin första kollega efter ett år. Därefter har företaget växt och i dagsläget har de 20 anställda.
– Tillväxten är inte dramatisk. Vi skulle gärna kunna vara tio gånger större nu.
Å andra sidan är ett stort företag med många anställda inte längre målet.
– Men det var det i början, säger Björn.
I Sverige har intresset för Dataton varit mer måttligt, medan det internationellt finns ett större engagemang.
– Med hjälp av våra samarbetspartners säljer vi som sagt till länder över hela världen, bland annat är Dubai en stor marknad, berättar Björn Sandlund.
Ett land som de helt och hållet har slutat att sälja till är Ryssland. Dagen efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina 2022 avslutade Dataton samarbetet med ryska företag.
– Det beslutet diskuterade vi inte ens i en minut, det var självklart.
Hur fick du idén till Dataton?
– Den kom jag på när jag var sex år. Jag var jätteintresserad av bild, ljus och ljud. Jag ritade, fotograferade och spelade instrument men jag blev varken konstnär, fotograf eller musiker. Men jag var teknikintresserad och den kombinationen gjorde att jag drogs till det här.
Björn Sandlunds Dataton, som startade 1973, och teknikföretaget Apple, som grundades 1976, har vissa likheter. Både Apples grundare, Steve Jobs, och Björn var så kallade "drop outs", det vill säga att de båda hoppade av sina akademiska studier.
– Dataton borde vara större än Apple men de har gått om oss. Något fel har jag gjort med tillväxtmodellen, säger Björn och skrattar.
2023 låg Datatons omsättning på drygt 52 miljoner kronor. De har en bra bit kvar innan de klättrar förbi Apple som under 2023 omsatte 383 miljarder – dollar.
Björn berättar att kollegorna beskriver honom som extremt detaljfixerad.
– Han är noggrann som få, säger Tove.
Det låter lite Steve Jobs-aktigt?
– Tack för jämförelsen men han var ju otrevlig, svarar Björn.
Och det är inte du?
– Nej, Björn är snäll, inflikar Tove.
– Jag har nog inte de dragen. Jag är lite mer konflikträdd. Men Apple har varit ett förebildsföretag för många och det har det varit för mig med. Jag gillar kombinationen mellan design, användarvänlighet och funktion, säger Björn.
Att Björn Sandlund har haft ett driv genom åren råder det inga tvivel om.
Vad är det som driver dig?
– Drivna personer har inget svar på den frågan. Jag tror att drivet sitter i hjärnan som en osynlig kraft. Många företagare och entreprenörer har den inre drivkraften som inte beror på något speciellt men som sitter djupt.
Har du den kraften?
– Ja, jag har nog den.