Terese på Postnord: "Man får en chock varje år"

På två dagar ska de anställda på Postnord i Linköping leverera cirka 35 000 paket. Allt beror på shoppinghögtiden Black Week – som ägde rum i förra veckan. "Man får en chock varje år", säger paketbilschauffören Terese Lindström.

Under tisdagen och onsdagen har Terese Lindström och hennes kollegor på Postnord i Linköping mycket att göra. Orsaken stavas Black Week, men de höga paketvolymerna fortsätter ända fram till julen.

Under tisdagen och onsdagen har Terese Lindström och hennes kollegor på Postnord i Linköping mycket att göra. Orsaken stavas Black Week, men de höga paketvolymerna fortsätter ända fram till julen.

Foto: Dennis Petersson

Linköping2022-12-03 05:00

Det är tidigt på tisdagsmorgonen. Linköping håller sakta men säkert på att vakna till liv. Vid Postnords företagscenter på Södra Oskarsgatan, några stenkast från centralstationen, håller Terese Lindström på att packa sin skåpbil. Det är en hektisk dag som väntar för henne. En av de mest hektiska dagarna på hela året för medarbetarna på Postnord. Orsaken stavas Black Week.

undefined
Terese Lindström har jobbat på Postnord i två år. Hennes bild av företaget har förändrats. "Postnord har inte jättebra rykte jämt, det är många som kastar skit, men jag har fått en helt annan förståelse för hur allting fungerar. Det som fungerar för den ena kunden fungerar inte för den andra, och det går inte att göra alla nöjda hela tiden", säger hon.

– I dag har jag 78 stopp i innerstaden, det är inte fler än vanligt, men det är mycket mer paket. Våra paketboxar är överfyllda så det är viktigt att man hämtar ut sina paket i tid, säger Terese och fortsätter:

– Jag hade nog inte räknat med att det skulle vara så här mycket i år med tanke på inflationen som vi lever i. Även om man har varit med om det förut är man inte riktigt beredd på mängden paket. Man får en chock varje år.

undefined
Produktionscheferna för Postnords logistikavdelning i Linköping Anita Eriksson och Fredrik Robach konstaterar att tisdagen och onsdagen, efter Black Week, är två av de dagar på året då de hanterar mest paket.

De första rapporterna efter shoppinghögtiden Black Week visar att försäljningen har backat något  jämfört med året innan. Trots det är paketvolymerna stora. Coronapandemin ledde nämligen till en ökad e-handel – som till viss del bestått.

– E-handeln ökade med 30-40 procent när coronapandemin kom. Vi hade ingen lågkonjunktur då, vi slet värre än någonsin. Vi hade julrusch året om, säger Anita Eriksson, produktionschef för logistikavdelningen, och fortsätter:

– Just nu verkar det som att e-handeln inte påverkats så mycket av konjunkturen.

undefined
På tisdagen och onsdagen, efter Black Week, är bedömningen att Postnord i Linköping hanterar cirka 35 000 paket. De höga paketvolymerna fortsätter ända fram till julen.

Tisdagen och onsdagen, veckan efter Black Week, är två av de dagar på året då Postnord hanterar flest paket. En del av dem körs ut med skåpbilar och lastbilar direkt till privatkunder och företag. Andra till ombud eller paketboxar runt om i länet. Paketen som väger mindre än två kilo, och de som ska ut på landsbygden, hanteras av brevbärarna. Sammanlagt är bedömningen att det rör sig om cirka 17 500 paket varje dag. På tisdagen och onsdagen blir det alltså 35 000 paket.

Paketvolymerna fortsätter att vara höga fram till jul.

– På paketsidan är det en ökning på 30-40 procent jämfört med en normaldag, säger gruppledaren Anders Karlsson.

– För varubreven, paketen under två kilo, skulle jag gissa att det är en ökning på mellan 65 och 80 procent, fyller Sune Nilsson, produktionschef med ansvar för brevbärarna.

undefined
Produktionschefen Sune Nilsson har ansvar för brevbärarna. "Antalet paket ökar mycket under de här dagarna. Det är en utmaning för brevbärarna", säger han.

Många av paketen från e-handelsföretagen, som ska delas ut i Linköping, kommer till Postnord i Linköping från Postnord i Torsvik. På tisdagsmorgonen var denna leverans försenad vilket gjorde att lastbilschauffören Kjell Carlsson och hans kollegor fick vänta.

– De har så mycket att packa där nere. Blir de en timma sena blir vi en timma sena här, säger han.

Vad säger du om en sån här dag?

– Man är inställd på det och van vid det här nu.

undefined
Lastbilschauffören Kjell Carlsson packar paket som ska köras till Åtvidaberg. "Jag har inte handlat något under Black Week", säger han.

Anita Eriksson är förvånad över volymerna:

– Vi hade inte räknat med att man skulle handla så här mycket med tanke på världsläget och att vi måste tänka på miljön. Det känns som att många byter sina tv-apparater väldigt ofta.

– Men just därför får vi försöka göra vårt arbete så miljövänligt som möjligt. Vi jobbar hela tiden med att bara ha en bil till varje område och vi kör på HVO och ställer om till eldrivna bilar, fortsätter hon.

Men den hektiska tiden slutar inte med Black Week. Snart är det nämligen jul.

– Man kan säga att det är en rush här hos oss i alla fall fram till mitten av julveckan. Fast sen börjar i och för sig rean, säger produktionschef Fredrik Robach.

undefined
21 lastbilar, 13 skåpbilar och 86 utdelningsbilar. Det är Postnord i Linköpings fordonsflotta. "50 av utdelningsbilarna är elbilar", säger gruppledaren Anders Karlsson.
Postnord i Linköping

Postnords mest intensiva period rivstartar med Black Week och Black Friday. Under tisdagen och onsdagen efter shoppinghögtiden hanterar Postnord i Linköping uppskattningsvis cirka 35 000 paket. De höga paketvolymerna fortsätter ända fram till jul. Antalet anställda är cirka 200 stycken och antalet bilar uppgår till 120 stycken. En stor del av paketen körs ut till ombud, andra direkt till privatkunder och företag. En del paket körs också ut till paketboxar runt om i staden.

Karta: Postnord företagscenter, Linköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!