Birgit får räkningar för hemtjänst hon inte har

Månad efter månad har Birgit Karlsson fått räkningar på tjänster från hemtjänst hon inte beställt. Trots att hon varje gång påpekar misstaget.

Det har blivit ett antal fakturor från Attendo som inte stämt. Nu har Birgit Karlsson och hennes son fått nog.

Det har blivit ett antal fakturor från Attendo som inte stämt. Nu har Birgit Karlsson och hennes son fått nog.

Foto: Annika Ekstedt

Linköping2021-10-03 06:00

 Birgit Karlsson sitter i soffan i sin prydliga lägenhet och bläddrar i en mapp med fakturor. Hon skakar på huvudet.

– Jag förstår inte varför jag får räkningar för något jag varken har beställt eller fått, säger hon.

Under flera månaders tid har hon fått upprepade fakturor för mat och vid ett tillfälle också för personlig omvårdnad.

– Räkningen var på nästan 900 kronor, utan att en katt varit här.

Hon har Attendo som hemtjänstutförare men har sedan pandemin undanbett sig besök i hemmet. Däremot beställde hon och hennes man då och då mat från Attendos hemtjänst. När maken dog första december förra året sa hon upp all leverans av mat. Trots det kom en räkning för hela december.

Då hade Birgits man varit död i en månad. 

– Men just då orkade jag inte bråka, jag betalade, säger hon.

I dag får hon hjälp av sina barn att sköta ekonomin.

– Pappa var petnoga och kollade allt hela tiden. Det var många gånger det inte stämde då heller, säger sonen Magnus Karlsson.

Birgit och Magnus har upprepade gånger ringt Attendo och påtalat de felaktiga fakturorna. Varje gång har de fått löfte om att det inte ska upprepas. 

– Jag blir ärligt talat förbannad, känns som att man försöker lura gamla, det är ju bedrägligt, säger Magnus.

Han tycker det är fler saker som känns tokigt, som att Birgit – när hon hade problem med en arm – bad hemtjänsten om hjälp att dammsuga och bädda rent sängen

– Två personer kom och utförde tjänsten och räkningen slutade på 1 500 kronor. Det känns väldigt dyrt för den tjänsten, säger han.

Andra gånger har personal ringt på och sagt att de ska värma mat, trots att ingen mat är beställd.

– Det är så rörigt. Nu har jag känt igen personerna, men ändå. Det kan kännas otäckt, säger Birgit.

Birgit tänker också på de som har en god man som kanske bara betalar klientens räkningar och inte ifrågasätter vad som står på fakturan. 

– De tar väl för givet att det som står där är riktigt, säger hon.

För en tid sedan fick Magnus nog och sa ifrån på skarpen till Attendo. Det hjälpte föga. I slutet av månaden låg ännu en felaktig faktura från Attendo.

Nu har Birgit aldrig betalat något. Attendo har försökt rätta till det som varit felaktigt, när Magnus har ringt. Med betoning på försökt, säger han.

– Rättelserna blir fel de också. Har mamma blivit felaktigt debiterad för mat i två dagar, ja då tar de bort en och vi får ringa igen. Det är tröttsamt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!