Han hyr ett kallt garage i Berg och när Corren besöker honom har han tre bilar på sitt område.
– Jag har pratat med myndigheterna. Jag förstår inte varför de säger att jag måste stänga. De kan kräva att jag tar hand om oljan och städar men inte att jag ska stänga. Det här kan inte vara olagligt, säger han.
Han har hållit på med äldre bilar sen 1996. Då hyrde han ett ställe i Hjulsbro och för ungefär ett år sen flyttade han allt till Berg. Att det blivit över tusen fordon förklarar han dels med att han köpt bilar under alla dessa år utan att någonsin lämna någon av dem till en auktoriserad bilskrot – som är enda sättet att bli av med registreringen.
Sålt till AfrikaDe karosser som inte gått att använda har han istället sålt till metallåtervinning. Några år i början av 00-talet sålde han en del fungerande bilar till Togo och Benin i Afrika.
Det är länder där begagnade bilar, som i Sverige betraktas som nästan värdelösa, har ett värde på uppåt 60 000 kronor.
– De vill helst ha Toyota där, särskilt lätta lastbilar och små bussar. Jag tycker det är bra att de gamla bilarna kommer till användning där, säger han.
Betalar inte avgifterMannen har bott i Togo under ett år och de män han då lärde känna har sen kommit till Sverige för att köpa både bilar och lösa motorer. I sin lokal i Berg pekar 52-åringen på ett 40-tal bilmotorer som en man från Nigeria köpt och förhoppningsvis kommer och hämtar i sommar.
När frågan om de över tusen bilarna kommer upp medger han att det blivit ett problem. Han har försökt fråga både polisen och Transportstyrelsen hur han ska bli av med registreringarna. Varje bil innebär en årlig registerhållningsavgift på 65 kronor. Det blir nästan 90 000 kronor per år.
Betalar du det?
– Nej. Du vet, det blir för mycket. Hur ska jag kunna betala det?
Försatt i konkursHan har bortåt 900 000 kronor i skulder hos kronofogden, han blev försatt i personlig konkurs för ett par år sen och säger att han klarar sig tack vare sina barn.
– Jag betalar skatt om det blir över 30 000 kronor på ett år. I år har jag inte kommit över den gränsen.
Enligt uppgifter från Skatteverket var 52-åringens inkomst noll även under 2010 och 2011. Han har inte heller några bidrag eller inkomster från Försäkringskassan.
Sen förklarar han hur det kunnat bli så många bilar. För att kunna köpa en bil i Sverige krävs svenskt personnummer. Därför har han låtit personer som kommit från Afrika och köpt bilar använda hans personnummer. Dessa bilar finns nu i Togo eller Benin. Själv är mannen bara ägare i det svenska bilregistret.
Andra köperEn hel del av bilarna har också registrerats på honom utan att han vet hur det gått till.
– Det är många som skriver bilar på mig, jag vet inte vem eller var bilarna är. De har mitt personnummer och använder det.
Hans påstående styrks av att det under oktober–november tillkom 40 fordon i hans namn. Så många finns inte på hans område i Berg. Det är också fullt möjligt att göra på detta sätt eftersom Transportstyrelsen normalt inte kontrollerar underskriften innan ägarbyte för fordon registreras hos myndigheten. Mannen säger att han uppskattningsvis under de 16 år som gått själv har köpt runt 400 bilar.