Billiga solceller tog dem till finalen

Under onsdagen samlades företagare, investerare och intresserade för att se sju bolag pitcha sin företagsidé för en jury, och tävla om att bli "Årets stora techsuccé".

Mingel. Efter alla pitchar fick deltagarna mingla i den fullproppade lokalen.

Mingel. Efter alla pitchar fick deltagarna mingla i den fullproppade lokalen.

Foto: Jennifer Berg Eidebo

Linköping2017-10-25 21:30

På Torn1 i Linköping är det fullt. Över 130 personer minglar och nätverkar mellan monters. En av besökarna på evenemanget är Carl Oljelund.

– Jag är här och trendspanar. Jag funderar på att starta eget och här får man ta del av nya idéer, säger han.

Det har blivit dags för Di Digital startup tour som arrangeras av tidningen Dagens industri. Sju nya bolag ska inta scen för att på tre minuter genomföra en pitch framför publik och jury. Di startup tour gör besök i fem städer under hösten och i varje stad koras en vinnare som tar sig vidare till finalen i Stockholm i december.

På scenen pratar Senion om mjukvara som hjälper människor att hitta i byggnader där GPS inte fungerar, Bagpal om möjligheten att skicka sitt bagage i förväg inför en resa, Epishine om organiska solceller, Storage 365 om att koppla samman värd och gäst för uthyrning av ledig yta, Lifee om ett ekosystem som ska få barn att röra på sig, Sios om teknik för automatiserad och app-kontrollerad växtodling och Playish om en distributionsplattform för indiespel. Sedan får juryn ställa frågor och välja tre finalister.

– Juryn väljer de bolag som de tror har bäst potential att lyckas i sin bransch. De var imponerade av alla bolag och hade svårt att välja så det är ett bra betyg, säger Cornelia Andersdotter, projektledare för Di startup tour.

Vidare till finalen i Linköping gick Lifee, Senion och Epishine. Sedan var det upp till publiken att rösta på sin favorit. Vinsten togs hem av Emma Woxlin och Epishine, som tillverkar billiga, klimatsmarta och skalbara solceller.

– Det känns väldigt bra. Vi har en innovation som kan göra världen bättre och som samtidigt har visat på affärsnytta, säger Emma Woxlin.

– Vi är superglada att det var en ung tjej som vann, det är inte så vanligt i branschen. Vinsten var välförtjänt, i omröstningen var hon en solklar vinnare, säger Cornelia Andersdotter.

Efter alla pitchar och jurysamtal var det dags för mingel.

– Dagen har gått superbra, vi är jättenöjda. Det var en bra uppslutning och människor minglade länge så Linköping levererade över förväntan, säger Cornelia Andersdotter.

Kan Epishine vara årets stora techsuccé?

– Absolut. Vi har fått in runt 400 ansökningar och Epishine är en av fem finalister, så de har verkligen goda chanser, säger Cornelia Andersdotter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!