På torsdagen gästades Saab i Linköping av ett 80-tal medlemmar i Society of Experimental Test Pilots – ett internationellt nätverket för testpiloter. Det rörde sig om en garvad skara av mestadels äldre herrar som arbetat som testpiloter i bland annat USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland.
Mikael Olsson, chef för flygprov på Saab, är en av medlemmarna i sällskapet:
– Det krävs ganska mycket för att bli medlem. Det är roligt att bjuda in dem till Saab för att visa upp våra gamla flygplan och även visa vad vi håller på att utveckla. Man kan lugnt säga att de här personerna inte är direkt lättimponerade.
Dagen till ära hade Saab bjudit in Swedish Air Force Historic Flight, vars medlemmar håller liv i det svenska flygarvet. Tunnan, Lansen, Draken, Viggen och Gripen deltog i flyguppvisningen.
Frågan är om inte de inbjudna gästerna ändå blev lite imponerade när 75-årige Stellan Andersson dånade fram med sitt Viggen-plan. Det lät som om åskan hade slagit ner i Tannefors. Han möttes av varma applåder från sina flygarkollegor när han gått ner för landning.
Flyguppvisningen riktade sig inte till allmänheten, men åtskilliga Linköpingsbor hade hittat lämpliga platser runt om i staden för att följa showen. På den så kallade radarkullen vid flygplatsen stod hundratals Saab-anställda.
Det som allmänheten inte fick se är det som kanske blir Saabs nästa flygplan. Axel Bååthe, som leder The Rainforest – en nystartad verksamhet inom Saab Aeronautics, som arbetar med att utveckla framtidens koncept – visade upp ett par modeller av ett förarlöst konceptflygplan.
– Vi kallar det här konceptet för Ruby. Det handlar om ett förarlöst flygplan som kan användas vid till exempel räddningsinsatser, sade Axel Bååthe.
Ruby, som i olika figurationer är tänkt att drivas av el eller jetmotor, finns ännu så länge bara på idéstadiet.
– Men vi hoppas att det kan bli verklighet inom några år.
Saab vill använda moderna tekniker, som 3D-printade delar, för att utveckla nästa generations flygplan. På sikt kommer det att spara stora kostnader.
– Den här tekniken börjar bli mogen nu. Vi räknar med kostnadsreduceringar på mellan 50 och 60 procent, sade Axel Bååthe.
Torsdagens flyguppvisning var kanske en viss tröst för alla dem som sett fram mot flygdagen på Malmen. Den har ställts in på grund av rådande läge inom flygvapnet.