AUDI
- Audi A4, säger Fredrik Björk, bilmarknadschef på Söderbergs bil.
Varför?
- Bra tillgång på bilar och det lär bli en del kampanjer eftersom det kommer en ny A4 i slutet av året.
BMW
- BMW 5-serie Touring, säger Julia Wiering, försäljningschef på Kneippbadens bil.
Varför?
- Storlek, pris och utrustnig. Möjligheten att få den med BMW xDrive (fyrhjulsdrift, redaktionens anmärkning).
Citroën
- C4 Kaktus, säger Fredrik Zetterblom, vd på Zetterblom bil.
Varför?
- Lite större än C3. Nytänk med lite annorlunda avvikande design. Har airbumps på sidorna, stora lister som tål att slå upp dörrar emot.
FIAT
- Fiat Freemont, säger Anders Krantz, platschef på Biva.
Varför?
- Den har all utrustning till ett bra pris, är bland annat sjusitsig och har DVD i baksätet, säger Anders Krantz, platschef på Biva.
FORD
- Ford Focus, säger Pär Stjärnberg, marknadschef på Rejmes.
Varför?
- Pris och utrustning är attraktivt i kombination med hög säkerhet.
HYUNDAI
- Jag tror det kan bli nya Hyundai i20, säger Joakim Lundquist, försäljningschef på Bilbyter.
Varför?
- Mycket bil för pengarna. Välutrustad och väldigt bra utrymme, stort baksäte och bagage. Den har även en väldigt snygg design.
JEEP
- Jeep Grand Cherokee, säger Anders Krantz, platschef på Biva.
Varför?
- Fyrhjulsdrift och att de vill ha just en Jeep, det är lite kult.
KIA
- Kia Ceed, säger Johan Rising, säljare på TB bil.
Varför?
-Pris, design, komfort, körkänsla och lång nybilsgaranti.
MAZDA
- Jag tror på Mazda 3, säger Fredrik Zetterblom, vd på Zetterblom bil.
Varför?
- Snygg design, ligger bra prismässigt, bra garantier.
MERCEDES
- Jag hoppas på vår nya CLA Shooting brake, säger Fredrik Hedman, försäljningschef på Olofsson bil.
Varför?
- Den kommer som sportkombi under våren. Dels kommer den att sälja på utseende och Sverige är ett kombiland. Den är något mindre än C-klassen.
MINI
- MINI 3d-versionen, säger Julia Wiering, försäljningschef på Kneippbadens bil.
Varför?
- Design och fantastiska köregenskaper. En bil som sticker ut.
MITSUBISHI
- Mitsubishi asx, säger Fredrik Zetterblom, vd på Zetterblom bil.
Varför?
- En lite mindre suv, med många kombinationer, två- eller fyrhjulsdrift till exempel, som tilltalar många. Åtta års nybilsgaranti.
NISSAN
- Nissan Quashqai, säger Anders Krantz, platschef på Biva.
Varför?
- Det är en crossovermodell som många efterfrågar idag. Många kunder vill ha en lite högre bil som är lätt att kliva i och ur.
OPEL
- Kanske Opel Mokka, säger Anders Krantz, platschef på Biva.
Varför?
- En liten, högre crossoverbil som är lätt att kliva i och ur.
PEUGEOT
- Peugeot 308, säger Lasse Horndahl, platschef på Bråviken bil.
Varför?
- En väldigt bra kombi, snygg design, modern, rymlig och bra benutrymme i baksätet.
RENAULT
- Renault Clio, säger Pär Stjärnberg, marknadschef på Rejmes.
Varför?
- Modern och känsloväckande design. Formatet och ny teknik.
SKODA
- Skoda Fabia, säger Fredrik Björk, bilmarknadschef på Söderbergs bil.
Varför?
- Det är en ny modell som bland annat har en del moderna finesser, till exempel elektrisk startknapp.
SUBARU
- Subaru Outback, säger Johan Rising, säljare på TB bil.
Varför?
- För att det kommer en helt ny kaross. Plus att Subarus aktiva säkerhetssystem, Eyesight, kommer att finnas i Outback 2015.
SUZUKI
- Nya Suzuki Vitara, säger Per Sundell på Sundell bil.
Varför?
- På grund av design, modellutbud och pris.
TOYOTA
- Toyota Auris, säger Magnus Himrell, försäljningschef på Asklings.
Varför?
- Miljö, låg förbrukning, låga ägandekostnader. Jag tror att det har blivit allt större acceptans för hybridbilen. Och det kommer en del kraftiga förändringar under året.
VOLKSWAGEN
- Passat, säger Fredrik Björk, bilmarknadschef på Söderbergs bil.
Varför?
- Vi har nyss introducerat en ny helt ny modell som vi ska jobba med.
VOLVO
- V70 kommer att vara ännu mer dominanta, säger Pär Stjärnberg, marknadschef på Rejmes.
Varför?
- Det är troligen sista modellåret, vilket brukar innebära förmånligare priser.
Klicka här för att se vilka modeller bilhandlarna i Linköping tror kommer att sälja mest under 2015.