Besöksnäringen behöver folk med alla möjliga yrken och anställer också personer från de stora grupper arbetslösa; ungdomar och nyanlända. Potentialen inom den här näringsgrenen är stor både i länet och i hela landet. Men den måste utnyttjas bättre.
– Den stora mängden jobb som skapas inom besöksnäringen är för människor som arbetar praktiskt: allt från städerskor, båtförare och tigerskötare till köksansvariga och guider. Det är oerhört viktiga jobb för våra ungdomar och nyanlända. Därför är det också viktigt att ha en strategi för hur vi ska samarbeta och vem som ska göra vad för att stötta de företagen, säger Susanne H Fredriksson, chef för Visit Östergötland som arbetar med besöksnäring och turism.
Ska öka samarbetet
Hon var värd för besöksnäringens Sverigeturné när den landade i Östergötland, på Frimurarehotellet i Linköping. Huvudsyftet med turnén är att inspirera till ökat samarbete mellan näringslivet, kommuner och regioner för att utveckla besöksnäringen och därmed skapa tillväxt och flera nya jobb.
Det var flera talare som påpekade politikernas betydelsefulla roll i denna utveckling men det fanns bara några få politiker bland det 90-talet berörda aktörerna som samlades. Vilket inte gick företagare obemärkt förbi.
– Alla ungdomar ska inte vara nollåttor och tvingas åka till Stockholm för att hitta jobb. Det är politiker och tjänstemän som ska underlätta för företag att växa och nyanställa. Skolan behöver bli mycket bättre på att utbilda i det som efterfrågas, men företag måste också bli bättre på att säga vilka utbildningar de behöver, säger Thomas Laurell, ansvarig för politik och strategi inom Visita Sweden.
Samarbete nyckelord
Och han fortsatte:
– Tillväxt och nya jobb skapas inte genom att det blir krångligare för företag att starta eller nyanställa. Vi har exempel på ett företag som fick kommunens tillstånd för uteservering först i augusti trots att tillståndet ansöktes i god tid innan sommaren. Det innebär att företaget var tvunget att vänta till nästa sommar för att utöka verksamheten och flera arbetstillfällen gick förlorade.
Samarbete - både inom branschen och med andra - är ett nyckelord för den här turnén. Och Elisabeth Elmsäter Vegsö från Svensk Handel lyfte flera skäl till varför besöksnäringen ska samarbeta ännu tätare med handeln.
– Turister lägger nästan halva reskassan på handeln, säger hon.