Besöksnäringen allt viktigare

Om fem år ska Linköping ha dubblat sin turistekonomiska omsättning, enligt Visit Linköping.

Foto: Robin Fornas

Linköping2015-08-14 12:00

I samma takt som allt fler turister hittar vägarna förbi Linköping, så växer också besöksnäringen stadigt.

– Under en tioårsperiod har vi slagit rekord varje år gällande antalet besökare och övernattande gäster, säger Jörgen Nilsson, turistchef på Visit Linköping.

Han förklarar att den säkraste metoden för att beräkna turismen i en stad oftast är genom att räkna på antalet övernattningar på hotell och vandrarhem och liknande. Dessa har haft en oavbruten tillväxt och ökat med 60 procent de senaste tio åren.

Fler turister till staden genererar fler jobb inom besöksnäringen. I dag arbetar cirka tusen människor i någon form med turism inom Linköpings kommun vilket är en ökning med 28 procent sedan 2010. Förra året räknar man med att besöksnäringen omsatte 1,2 miljarder kronor vilket är en ökning med 41 procent sedan 2010 och målet är att bli ännu större.

– Våra mål är tydliga. Till år 2020 ska vi ha fördubblat den turistekonomiska omsättningen inom kommunen och vi har 2010 som startår. Antalet anställda inom besöksnäringen ska även växa med 60 procent under samma 10-års period och Linköping ska vara en av Sveriges tre största evenemangsstäder 2030, säger Jörgen Nilsson.

För att bibehålla en positiv trend behövs utveckling anser Visit Linköping, som vill skapa fler anledningar för besökare att resa till Linköping för att övernatta och konsumera. Anledningarna kan variera och vara allt ifrån: semester, genomresa, olika evenemang, arbete eller träffa släkt och vänner.

– Närcon är ett bra exempel på en reseanledning i form av evenemang när besökare kommer utifrån till Linköping. Nyckeln till framgång är dock att erbjuda året-runt-upplevelser och här har Linköping en bra mix. Ju fler som besöker Linköping, desto mer konsumeras i form av shopping, restaurangbesök olika transporter, aktiveter och boende, säger han.

De besöksmål som drar allra flest turister är: Bergs slussar, Friluftsmuseum Gamla Linköping, Linköpings domkyrka och Flygvapenmuseum i fallande ordning. Störst publik drar slussarna i Berg som man beräknar att en halv miljon människor besöker årligen.

Linköpings största turistmål

Bergs Slussar (Ca 500 000 besök 2014)

Friluftsmuseet Gamla Linköping (Ca 400 000 besök 2014)

Domkyrkan (Ca 300 000 besök 2014)

Flygvapenmuseum (118 000 besök 2014)

Omsätter

Den turistekonomiska omsättningen under 2014 var ca 1,2 milljarder SEK i Linköpings kommun. En ökning med 41% sedan 2010. Källa är Resurs.

Sysselsättning

Ca 940 personer arbetade inom Linköpings besöksnäring 2014. En ökning med 28% sedan 2010. Källa är Resurs.

Turismmål

- Att fördubbla den turistekonomiska omsättningen i Linköpings kommun till 2020, från startår 2010.

- Antalet anställda inom besöksnäringen ska även växa med 60% under samma 10-års period.

- Linköping vara en av Sveriges tre största evenemangsstäder 2030.

Källa: Visit Linköping

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!