Besöksnäringsdagen i Flygvapenmuseum, som arrangeras av Nulink och Visit Linköping hölls i går. Föreläsare var just Mats Olssson, vd på Kolmården, Eva-Lena Frick, vd för Vätternrundan och Jocke Johansson, vd för Astrid Lindgrens värld.
Men fokus låg ändå på Linköping, och hur staden ska fördubbla sin besöksnäring år 2020:
– Vi önskar ju att allt det där låg i Linköping, men så är det inte. I stället är det glädjande att vi ligger geografiskt precis i mitten. Och att det går bra för Linköpings besöksnäring! Vi slår rekord på rekord. Allt fler passerar Linköping, och övernattar här. Det kan vi dra nytta av, säger Jörgen Nilsson, turistchef på Visit Linköping.
Turismen i Sverige omsatte 284 miljarder under 2013. I Linköping var turismens omsättning 1,26 miljarder kronor förra året. Ett sätt att mäta besöksnäringen är genom antalet övernattningar, där Linköping hittills i år har haft 274 000 besökare från Sverige och 58 000 från andra länder. Den nation som utmärker sig är Kina: – Vi kommer givetvis att behöva se över hur vi ska bemöta den här strömmen av turister under sommarhalvåret, säger Jörgen Nilsson.
Mats Olsson på Kolmården föreläste om djurparken. Sedan 2007 har man satsat omkring en halv miljard kronor. Olsson anser att hela regionens tro på turismen behöver lyftas. Och att Norrköpings kommun måste gå in i ett aktivt engagemang i Kolmården igen.
– Vi för mycket goda diskussioner just nu. Kolmården tillför så stor samhällsekonomisk nytta att det är orimligt att inte ha kommunen med. Jämför med Liseberg som drivs genom ett helägt kommunalt bolag, som kan satsa hundratals miljoner på en ny berg- och dalbana!