Beslutet: Teleoperatör får böta

Teleoperatören Fastcom begärde 11 000 kronor för att avsluta avtalet med 79-åriga Lena – trots att telefonen inte fungerade. Lena är inte den enda som har protesterat mot Fastcoms metoder. Nu döms företaget att betala en halv miljon kronor i böter.

Oanvändbar. Lenas nya telefonabonnemang gick inte att använda, täckningen är dålig där hon bor.

Oanvändbar. Lenas nya telefonabonnemang gick inte att använda, täckningen är dålig där hon bor.

Foto: Mostphotos

LINKÖPING2017-10-23 20:15

Det är Patent- och marknadsdomstolen som dömer Fastcom, Fast Communication Sweden AB, att betala 500 000 kronor i marknadsstörningsavgift.

– De sa att den fasta telefonen skulle läggas ner, berättar Lena, och att jag måste byta. Dessutom skulle jag få billigare telefon om jag bytte till dem.

Så Lena sa ja till försäljaren, men sedan fungerade telefonen inte alls.

– Jag har ingen täckning här, säger hon. Så jag kontaktade dem och berättade att det inte fungerade, men de sa "jo, vi har undersökt saken, och det fungerar". Jag pratade med dem flera gånger, men det hjälpte inte.

– Då sa jag att jag ville avsluta abonnenmanget. Det går bra, sa företaget, men det kostar 11 000 kronor. Du har ett avtal som gäller i tre år.

Lena, som egentligen heter något annat, fick hjälp av sin svåger.

– Jag ringde säkert tio gånger till Fastcom och bestred fakturorna när de kom, säger svågern. Att min svägerska är hjärtsjuk, bor ensam och måste ha telefon brydde de sig inte om. "Socialt ansvar ingår inte i våra avtal" sa de.

Då vände sig svågern till Konsumentombudsmannen, KO.

– Plötsligt var det inga problem alls med företaget, Lena fick pengarna tillbaka och allt skrevs av.

I september 2016 stämde KO Fastcom, efter att företaget på kort tid dragit på sig många anmälningar och klagomål. Fastcom använde callcenterföretaget Telework, och tillsammans hade de båda företagen 135 anmälningar till KO i början av februari i år. Vid samma tid hade Hallå Konsument fått 432 klagomål och förfrågningar. Fastcom håller dock inte med om att antalet anmälningar är korrekt, många av dem är inte seriösa och inte konkreta, hävdar företaget.

– Bolagets säljare gav intryck av att vara någon sorts officiella telefonhandläggare som ringde på uppdrag av kundens ordinarie teleoperatör, konstaterar KO. De har också påstått att den fasta telefonen ska läggas ner och att kunden måste säga ja för att få behålla sin telefon.

Sedan har kunderna fått fakturor utan att de har beställt abonnemang, förklarar KO, och bolaget har inte heller berättat att kunden har ångerrätt.

Patent- och marknadsdomstolen beslutade först tillfälligt om ett förbud mot Fastcoms försäljningsmetoder och nu har domen kommit. Fastcom förbjuds att ringa på telefoner som registrerats i Nix-registret och förbjuds också att påstå att bolaget samarbetar med kundens befintliga operatör. Fastcom måste informera om att de säljer telefonabonnemang och bolaget måste också informera om ångerrätten. Bryter företaget mot något av detta, så riskerar de att få betala en miljon kronor i vite.

KO kallar överträdelserna för "flagranta, allvarliga och upprepade" och menar att de visar att Fastcom på ett hänsynslöst sätt nonchalerar regler på konsumenternas bekostnad. KO hade begärt att Fastcom skulle dömas att betala en marknadsstörningsavgift på tre miljoner kronor, en summa som styrs av bolagets årsomsättning och som domstolen därför sänker till en halv miljon kronor.

– Vi ser domen som en seger, säger KO Carolina Andersson.

KO har fler aktuella ärenden som rör telebolag som specialiserat sig på äldre kunder, bland annat ett företag med säte i Linköping.

– Vi har ända sedan Konsumentverket hörde av sig första gången i början av 2016 sett över vår verksamhet och förbättrat de saker som Konsumentverket haft synpunkter på, säger Jesper Karlsson, verksamhetsansvarig på Fastcom.

– Vi kommenterar inte enskilda ärenden i media.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!