Exakt vilken hastighet som regeringspartierna har kommit överens om är inte klart. Inte heller finansieringen. Men enigheten har betydelse för byggtakten. En ny stambana mellan Stockholm, Göteborg och Malmö genom Östergötland kan nu bli färdig till 2045, och inte 2090 som har diskuterats tidigare. Även de borgerliga Allianspartiernas gruppledare i riksdagen har svarat att de ser positivt på regeringens inbjudan till ett samtal. Liberalerna och Moderaterna har på riksnivå tidigare uttryckt att det räcker med snabbtåg i 250 kilometer i stället för en höghastighetsbana.
På lokal nivå har man varit rörande överens om det dyrare höghastighetsalternativet.
– Det är bra att regeringen nu sätter ned foten, både ur ett miljöperspektiv och ur ett nyttoperspektiv. Fortfarande är det oklart om det blir en höghastighetsbana men det är ett stort steg på vägen, säger Rebecka Hovenberg (MP), kommunalråd i Linköping.
Det tycker samhällsbyggnadsnämndens ordförande Elias Aguirre (S) också:
– Det är bra, inte minst med tanke på byggtakten. Jag hoppas att vi kan få slut på allt politiskt käbbel på riksnivå och att det här inte följer med in i valet en gång till. Vi kan inte ha våra städer och samhällen uppgrävda ända fram till 2090-talet. Nu måste vi fortsätta att argumentera för höghastighetståg, säger Elias Aguirre.
Moderaten Paul Lindvall är kritisk till hur hans parti har agerat på riksnivå.
– Man har inte förstått att den här satsningen är en långsiktig värdesäkring. Det här borde ha varit klart för minst tio år sedan.