Beslutet: Finland väljer bort nya Gripen E/F

På fredagen besannades Saab värsta farhågor. Finland väljer att lägga 100 miljarder kronor på det amerikanske stridsflygplanet F-35 och ratar därmed den senaste versionen av Gripen.

Finland väljer bort Jas 39 Gripen.

Finland väljer bort Jas 39 Gripen.

Foto: Adam Ihse/TT

Linköping2021-12-10 13:41

I söndags publicerade tidningen Iltalehti uppgifter som gjorde gällande att den finländska försvarsmakten förordar F-35 Lightning II framför Saabs stridsflygplan Jas 39 Gripen E/F.

Den finska tidningen åberopade inga namngivna källor och från officiellt finländskt håll rådde kompakt tystnad. 

När statsminister Magdalena Andersson i onsdags mötte sin finländska kollega, Sanna Marin, i onsdags kom frågan om flygplansaffären upp på presskonferensen. 

–Jag som svensk statsminister och som känner väl till de svenska flygplanen kan ju bara säga att de svenska flygplanen håller mycket hög kvalitet. De är mycket uppskattade av piloterna, sade Andersson. 

Sanna Marin avböjde att kommentera frågan. 

Den svenska statsministerns lovord över Gripen fick dock ingen effekt. På fredagen kom beskedet att Finland väljer att satsa på F-35. Saab går därmed miste om den största exportaffären i företagets 84-åriga historia. 

Den finländska regeringen höll på fredagseftermiddagen en presskonferens i vilken Sanna Marin, försvarsminister Antti Kaikkonen samt Försvarsmaktens kommendör, general Timo Kivinen, deltog.

– Det kan bara finnas en vinnare i en sådan här tävling, sade Antti Kaikkonen.

Vägen till beslutet har varit lång och konkurrensen tuff, tillade försvarsministern. Fem stridsflygplan har funnits med i diskussionerna – de amerikanska F-35 och Super Hornet, svenska Gripen E, europeiska Eurofighter och franska Rafale

Ordervärdet uppgår till 8,4 miljarder euro, motsvarande 86 miljarder kronor, enligt den finländska regeringen.

Sveriges försvarsminister, Peter Hultqvist, säger i en kommentar: 

– Vi är övertygade om att Gripen- och Global Eye-systemen, med en kombination av kvalificerade förmågor, låga kostnader och hög tillgänglighet, hade varit bra val även för Finland.

Hultqvist försäkrar dock att det omfattande militära samarbetet mellan Sverige och Finland kommer att fortsätta. 

– Försvarssamarbetet kommer att fortsätta utvecklas oberoende av detta och Finland kommer alltjämt vara vår närmsta försvars- och säkerhetspolitiska partner.

Den svenska försvarskoncernen ville sälja 64 Jas 39 Gripen E/F-plan och två spaningsflygplan av typ Global Eye till grannlandet – en order värd 100 miljarder kronor. 

– Det är klart man är besviken, det är många som har jobbat hårt för att vi skulle vinna. Det är många som är besvikna i dag, men samtidigt får vi respektera Finlands beslut, säger Saabs vd, Micael Johansson till redaktionen.  

Johansson säger sig vara förvånad över att Finland räknar med att de tilldelade ekonomiska ramarna kommer att räcka. 

– Jag är lite förvånad över att F-35 sägs klara budgetkraven när det gäller livscykelkostnader och driftskostnader. Många andra länder som opererar det flygplanet har problem med det. Till och med i USA är det mycket diskussioner om det. Det förvånar mig att det skulle vara lätt att klara av inom den budget som Finland har.  

Det är inte första gången Saab förlorar en viktig affär till det amerikanske företaget Lockheed Martin.

Saab såg länge ut att få sälja Gripen till Schweiz. I maj 2014 ­röstade dock drygt 53 procent av de schweiziska väljarna nej till förslaget om att köpa 22 Gripen­plan av den senaste versionen. I juni i år valde Schweiz istället att satsa på F-35. Tidigare har även Danmark och Norge valt bort Gripen till förmån för F-35. 

Gripen E

Jämfört med Gripen C/D ökar E/F-versionens längd från 14,1 till 14,9 meter, spännvidden från 8,4 till 8,6 meter, den maximala startvikten från 14 till 16,5 ton och kapaciteten att bära vapen ökar med 1,5 ton.

Räckvidden blir längre när bland annat de interna bränsletankarna blir 40 procent större, motorn 22 procent starkare och radar- och varningssystem mer kvalificerade.

Källor: Försvarsmakten, Saab

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!