Fastighetsägaren Castellum hade redan 2017 planer på att riva delar av kvarteret mellan Hamngatan, Storgatan, Snickaregatan och Wavrinskys gränd.
Då var tanken att behålla det åtta våningar höga bostadshuset vid Hamngatan. Men 2020 ansökte företaget om en detaljplan som gick ut på att riva hela kvarteret och bygga nytt. Dagens knappt 14 000 kvadratmeter ska bli över 24 000 i byggnader på 4–8 våningar, med kontor, bostäder, butiker och restauranger.
I planen ingår också att bygga över Wavrinskys gränd så att det nya kvarteret kommer att sitta ihop med p-huset Druvan på plan 3–5.
Politikerna sade ja till planen, men grannarna överklagade. De befarar bland annat att den redan dåliga luften på Hamngatan ska bli ännu sämre när gränden byggs igen.
Grannarna förlorade i mark- och miljödomstolen. På fredagen beslutade den högsta instansen, mark- och miljööverdomstolen, att inte bevilja prövningstillstånd. Därmed är det fritt fram för Castellum att riva och bygga.
– Härligt att höra! Nu kan vi äntligen sätta igång och planera och projektera på allvar, säger Castellums projektutvecklare Therese Malmström när Correns reporter ringer och berättar om domstolens beslut.
När kommer ni att börja riva?
– Det är ett stort projekt, så jag skulle gissa att det kommer att ta åtminstone ett och ett halvt år. Vi har ju också hyresgäster som vi ska evakuera och hitta bra lösningar för. Det rör sig om ett 40-tal lägenheter – varav en del hyresgäster har besittningsskydd och en del inte – samt flera lokaler. Vi för diskussioner med hyresgästerna om vakanta lokaler på andra håll i staden. Men det är ingen brådska, vi vill göra det här på ett bra sätt, säger Malmström.
Ronaldo's och Arbetsförmedlingen har redan flyttat ur sina lokaler. De ytorna lär förbli tomma fram till rivningen.
– Möjligen kan det bli någon popup-butik eller så. Men vi går inte in och anpassar lokaler efter en ny hyresgäst när vi vet att de ska rivas.
När ni började planera skulle nya Resecentrum hamna nära ert kvarter. Är det självklart att gå vidare med planerna nu när stationen i stället ska placeras vid Steninge?
– Absolut! Det är fortfarande ett strategiskt jätteviktigt kvarter för oss, centralt i innerstaden och vid Stångån.
Det som också hänt är att byggkostnaderna stigit kraftigt?
– Ja, just nu är de höga. Därför är det ingen nackdel att produktionsstarten flyttas fram.