Beskedet: Saab ska anställa 300

Nära 300 personer behöver Saabs affärsområde Aeronautics i Linköping anställa under 2019. Drygt 100 av dem är ingenjörer

Saab ställer om verksamheten och går in i en produktionsfas. Erica Magnusson arbetar i fabriken, med Gripen E-projektet.

Saab ställer om verksamheten och går in i en produktionsfas. Erica Magnusson arbetar i fabriken, med Gripen E-projektet.

Foto: Saab

Linköping2019-02-20 06:00

Saab skalar upp produktionen kraftigt just nu. Anledningen är att E-versionen av Jas 39 Gripen och skolflygplanet T-X är inne i en produktionsfas. Det betyder dock inte att man utökar det totala antalet anställda. I höstas kommunicerade företaget nedskärningar inom hela Saab-koncernen med 270 anställda, och 550 konsulter. Företaget gör ett kompetensskifte där produktionen utökas. En del av tillsättningarna sker internt.

– Vi behöver cirka 170–180 personer, främst sammanbyggnadsmontörer. Vi rekryterar brett. Man kanske har gått fordonsteknisk utbildning. Eller en teoretisk utbildning, men har tänkt om och tycker att det skulle passa bra med ett verkstadsjobb i ställe, Patrik Dahl, HR-chef för Saabs affärsområde Aeronautics.

Satsningen på montering är stor, och under 2020–2021 planeras ytterligare rekrytering av cirka 100 personer i Linköping. Saab aeronautics är en av Linköpings största arbetsgivare med drygt 4 000 anställda. Den speciella produktionen kräver att företaget utbildar sin egen personal. Den som får montörsjobbet, får också en tre månaders utbildning samt praktik i verksamheten.

– Det finns inga externa utbildningar. För att nå rätt nivå måste vi stå för den, säger Patrik Dahl.

Företaget söker hela tiden efter ingenjörer. Under 2019 är behovet drygt 100 stycken. Detta trots beskedet i höstas om att Saab drar ner på utvecklingssidan och på antalet ingenjörskonsulter för att växla upp produktionen.

– Vi har känt av ingenjörsbristen. Det är tajt läge för alla arbetsgivare när det gäller att hitta mjukvaruingenjörer och systemingenjörer. Jag tror att Linköping är en region med en förhållandevis tuff kamp om de här personerna. Det finns många mjukvaruföretag här.

Hur gör ni för att locka högutbildade?

– Vi jobbar mycket med att bygga på varumärket. De bästa ambassadörerna är ju medarbetarna. En bra kultur, och god arbetsledning och utvecklingsmöjligheter skapar trivsel och får folk att vilja stanna. Vi har nyligen gjort en medarbetarenkät där Aeronautics i Linköping fick bra betyg.

Hur gör ni för tillgodose behovet även i framtiden?

– Vi behöver öka teknikintresset i stort. Vi har olika sponsringsprojekt, till exempel Flygvapenmuseum, Universeum och inom ridsporten. Vi har ett ansvar som arbetsgivare att visa vad som finns hos oss, och att visa att branschen är attraktiv. Vi har ett gott samarbete med inte minst Linköpings kommun och universitetet som utvecklats de senaste åren. Till exempel med Teknikcollege, säger Patrik Dahl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!