Beskedet: Nu höjs avgiften för elsparksuthyrarna i stan

Bra, men inte tillräckligt bra. Därför drar kommunen åt tumskruvarna för elsparksuthyrarna i stan ytterligare ett snäpp. Förslaget som ligger på bordet: Högre parkeringskostnader.

Muharrem Demirok uppger att samhällsbyggnadsnämnden lagt ett förslag om förhöjda markavgifter för de företag som hyr ut elsparkcyklar i stan. Åtgärden är ett led i att få ordning på problemen med omkullvräka eller felparkerade fordon.

Muharrem Demirok uppger att samhällsbyggnadsnämnden lagt ett förslag om förhöjda markavgifter för de företag som hyr ut elsparkcyklar i stan. Åtgärden är ett led i att få ordning på problemen med omkullvräka eller felparkerade fordon.

Foto: Victor Bomgren/Pelle Johansson

Linköping2021-11-17 10:30

För en tid sedan beslutades att de företag som hyr ut elsparkcyklarna ska tvingas betala en avgift för att få tillbaka de fordon som hittas felparkerade och som kommunen hämtar in.

Åtgärden sattes in för att få bukt med cyklar som ligger omkullvräkta på trottoarer och vägkanter, ett problem som accelererat sedan fordonen började dyka upp i stan.

– Summan är 1 500 kronor, säger Muharrem Demirok (C), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden som noterat en viss förbättring sedan beslutet klubbades.

– Det har blivit bättre, men inte tillräckligt bra. Vi ser fortfarande cyklar som står olämpligt till, eller som vräkts omkull, och så kan vi inte ha det.

Samhällsbyggnadsnämnden har därför beslutat att höja markavgiften för uthyrarna, uppger Demirok.

– Summan är i dag marginell. Det förslag som vi lägger fram är att det ska kosta 1 500 kronor per cykel och per år. Det blir fullmäktige som fattar beslut i december, men jag räknar med att det kommer att gå igenom.

Enligt Muharrem Demirok kommer Linköping i så fall att ligga något under den avgift som tas ut i Malmö, men också strax över den nivå som gäller i Stockholm.

– Får inte heller detta önskad effekt kommer vi att skruva på det ytterligare. Ännu högre kostnader för uthyrarna eller ett begränsat antal fordon är två möjliga alternativ.

I dag finns omkring 1 300 elsparkcyklar i stan.

– Vi ser 900 framför oss som en rimlig gräns, säger Demirok.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!