För en tid sedan beslutades att de företag som hyr ut elsparkcyklarna ska tvingas betala en avgift för att fÄ tillbaka de fordon som hittas felparkerade och som kommunen hÀmtar in.
à tgÀrden sattes in för att fÄ bukt med cyklar som ligger omkullvrÀkta pÄ trottoarer och vÀgkanter, ett problem som accelererat sedan fordonen började dyka upp i stan.
â Summan Ă€r 1 500 kronor, sĂ€ger Muharrem Demirok (C), kommunalrĂ„d och ordförande i samhĂ€llsbyggnadsnĂ€mnden som noterat en viss förbĂ€ttring sedan beslutet klubbades.
â Det har blivit bĂ€ttre, men inte tillrĂ€ckligt bra. Vi ser fortfarande cyklar som stĂ„r olĂ€mpligt till, eller som vrĂ€kts omkull, och sĂ„ kan vi inte ha det.
SamhÀllsbyggnadsnÀmnden har dÀrför beslutat att höja markavgiften för uthyrarna, uppger Demirok.
â Summan Ă€r i dag marginell. Det förslag som vi lĂ€gger fram Ă€r att det ska kosta 1 500 kronor per cykel och per Ă„r. Det blir fullmĂ€ktige som fattar beslut i december, men jag rĂ€knar med att det kommer att gĂ„ igenom.
Enligt Muharrem Demirok kommer Linköping i sÄ fall att ligga nÄgot under den avgift som tas ut i Malmö, men ocksÄ strax över den nivÄ som gÀller i Stockholm.
â FĂ„r inte heller detta önskad effekt kommer vi att skruva pĂ„ det ytterligare. Ănnu högre kostnader för uthyrarna eller ett begrĂ€nsat antal fordon Ă€r tvĂ„ möjliga alternativ.
I dag finns omkring 1 300 elsparkcyklar i stan.
â Vi ser 900 framför oss som en rimlig grĂ€ns, sĂ€ger Demirok.