Som vi tidigare rapporterat har Saab och Luftfartsverkets satsning på fjärrstyrda flygplatser drabbats av förseningar. Anledningen är att Saab haft svårt att rekrytera kompetent personal.
Ännu så länge är det endast flygplatserna i Örnsköldsvik och Sundsvall som använder den nya tekniken. Men nu står det klart att Transportstyrelsen även godkänner att Linköpings flygplats blir fjärrstyrd. Flygplatsen kommer med hjälp av kameror att fjärrstyras från kontrollcentralen i Sundsvall.
– Vi har genomfört en omfattande säkerhetsgranskning som ligger till grund för vårt beslut. Kraven på säkerhet är samma för fjärrstyrd flygtrafikledning som för den flygtrafikledning som bedrivs från ett torn på en flygplats, säger Andreas Holmgren, enhetschef på Transportstyrelsen, i en kommentar.
Luftfartsverkets har fått tillstånd att bedriva fjärrstyrd flygtrafikledningstjänst i Linköping fram till den 31 januari 2020. Transportstyrelsen vill att Luftfartsverket ska visa att konceptet kan användas även på flygplatser med mer trafik och komplicerad trafikbild.
Flygtrafikledning på distans är ett resultat av ett samarbete mellan Luftfartsverket och Saab. Luftfartsverket utvecklar de operativa koncepten medan Saab står för de tekniska lösningarna.
– Med flygtrafikledning på distans får Linköping/Saab flygplats en modern flygtrafikledningstjänst med stora utvecklingsmöjligheter, säger Per Lindblad, vd Saab Airport AB, i en kommentar.