Besked om nya spår genom Linköping

Under måndagen inleds förhandlingarna om var den nya järnvägen mellan Stockholm–Malmö och Stockholm–Göteborg ska byggas. Notan kan hamna hos markägarna.

Foto: Åke Karlsson

LINKÖPING2016-02-01 10:25

1 februari är datumet som den så kallade Sverigeförhandlingen inleds på allvar. Mellan klockan 10 och 12 på måndagen hålls ett möte i Stockholm och under dagen har det utlovats besked om vilka städer som får del av den nya järnvägen.

Växjö är ett exempel. De missade stambanan när den byggdes på 1800-talet och stationen förlades då till Alvesta, några mil väster om Växjö.

Nu hoppas de på att ta igen dessa förlorade år och få den nya snabbjärnvägen närmare staden.

För Linköpings del är det redan klart att det blir en station – den stora frågan är om spåren ska läggas på en bro över Stångån eller grävas ner i en tunnel.

Svaret på den frågan kommer att dröja.

– Det vi får veta idag är om det blir höghastighetståg eller om staten lägger fokus på regionaltåg, säger kommunalrådet Elias Aguirre (S) på måndagsmorgonen.

Han är kvar i Linköping, medan Kristina Edlund (S), Nils Hillerbrand (MP) och Daniel Andersson (L) representerar den styrande majoriteten på mötet i Stockholm. Från oppositionen är Paul Lindvall (M) med och även kommunens högste tjänsteman Peder Brandt deltar.

Möjligen kommer finansieringen av järnvägen att klarna under dagen. Staten har redan sagt att de vill ha en del av den värdeökning på angränsande fastigheter som bygget för med sig.

Teorin är att järnvägen leder till att de fastigheter som ligger nära de framtida stationerna kommer att bli mer värda. Den värdeökningen skulle då kunna leda till en ny skatt som kommunerna får ta ut av just de fastighetsägare som anses gynnade och den skatten skulle då bidra till att finansiera järnvägen.

I Linköping äger kommunen stora markområden runt den planerade stationen och därmed skulle kommunen få bidra med ganska stor del av finansieringen – men det finns även flera privata fastighetsägare i området.

Elias Aguirre har dock inte så stora förhoppningar på denna måndag, han tror inte på något svar på den fråga som Linköpingsborna undrar över.

– Jag hoppas att detta blir det första steget mot att lösa den här frågan, men jag förväntar mig inget avgörande om tunnel eller bro.

Den nya järnvägen mellan Stockholm och Göteborg och Stockholm och Malmö beräknas enligt Trafikverket kosta mellan 190 och 330 miljarder kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!