Berzanelever storskrÀllde i nationell engelsktÀvling

Elever frÄn Berzeliusskolan i Linköping kom pÄ första plats i en engelsktÀvling med över hundra anmÀlda klasser. Desto mer imponerande nÀr man tar hÀnsyn till vilken Ärskurs de gÄr i.

Överraskade men stolta. Noel Klintfors, Alexander StjĂ€rnström, Ester Palmqvist och Hampus Ejeblad med sin engelsklĂ€rare Henrik WĂ€nström hĂ„ller upp guldmedaljen, som tagit skepnad av en check pĂ„ 20 000 kronor. Pengarna gĂ„r till klasskassan.

Överraskade men stolta. Noel Klintfors, Alexander StjĂ€rnström, Ester Palmqvist och Hampus Ejeblad med sin engelsklĂ€rare Henrik WĂ€nström hĂ„ller upp guldmedaljen, som tagit skepnad av en check pĂ„ 20 000 kronor. Pengarna gĂ„r till klasskassan.

Foto: Jan Novotny

Linköping2022-06-08 05:00

– Det hĂ€r var inte riktigt med i min lektionsplanering, erkĂ€nner Henrik WĂ€nström efter att ha överraskats med beskedet om vinsten för hans engelskklass. Det blev tĂ„rta för hela slanten nĂ€r representanter för EF, som anordnat tĂ€vlingen, och LĂ€rargalan, som arbetar för att lyfta lĂ€raryrkets status, kom till skolan för att delge resultatet. 

I december anmÀlde Henrik WÀnström och andra lÀrare pÄ Berzeliusskolan sina klasser till EF English championship som hölls för första gÄngen i Är. TÀvlingen utgÄr frÄn det standardiserade engelsktest som utbildningsföretaget EF erbjuder, och kan liknas vid de sprÄktest som studenter fÄr göra inför studier pÄ utlÀndska universitet. Henriks engelskklass, 7S, gick in i tÀvlingen utan nÄgra speciella förberedelser.

– Jag har sett pĂ„ deras individuella prestationer att de ligger bra till, men jag hade inte trott att de skulle vinna.

ÄndĂ„ Ă€r det precis vad de har gjort. Den stora överraskningen ligger i att de till och med lyckats slĂ„ niondeklassare, alltsĂ„ elever som Ă€r tvĂ„ Ă„r Ă€ldre Ă€n de sjĂ€lva. TĂ€vlingen har nĂ€mligen varit utlyst för hela högstadiet. Sammanlagt har 153 klasser pĂ„ 69 olika skolor deltagit.

Klass 7S Ă€r en sĂ„ kallad spetsklass med inriktning pĂ„ matematik och NO-Ă€mnen, men bevisligen strĂ€cker sig deras kunskaper Ă€ven utanför dessa omrĂ„den. 

Är det nĂ„got sĂ€rskilt du gjort i engelskundervisningen som kan förklara elevernas topprestation?

– Jag tror att de Ă€r sĂ„ förbaskat bra frĂ„n början helt enkelt, de Ă€r vĂ€ldigt duktiga generellt, sĂ€ger Henrik WĂ€nström.

Henrik WÀnström har varit engelsklÀrare i 20 Är och har sett hur Àmnet utvecklats under tiden och hur det pÄverkat elevernas sprÄkinlÀrning.

– Generellt sett handlar det ju om att dagens elever konsumerar sĂ„ otroligt mycket mer engelska, nĂ€stan dygnet runt, jĂ€mfört med förr i tiden. Sen Ă€r det fortfarande svĂ„rt att sĂ€ga varför just den hĂ€r klassen Ă€r sĂ„ mycket bĂ€ttre, konstaterar han. 

NÀr eleverna i klass 7S sjÀlva fÄr frÄgan om de Àr förvÄnade över resultatet svarar de i kör: JA!

– Jag trodde inte att vi hade en chans, sĂ€ger Noel Klintfors.

Uppenbarligen underskattade de sin förmÄga. Och nÀr de nu visat sig vara sÄhÀr duktiga kanske de borde vara med nÀsta Är igen?

– Det kĂ€nns nĂ€stan som att det skulle vara lite synd om de andra om vi vann dĂ„ ocksĂ„, sĂ€ger Noel.  

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!