Bergatjejen ändrar hela branschen

Affärsmiljardären Cristina Stenbeck och H&M investerar i bolaget Dashl, grundat av tidigare Linköpingsbon Arbilina Nissan tillsammans med Nina Akbari. "Vi vill bygga en global verksamhet", säger Arbilina.

Miljoner till företaget Dashl som startades av tidigare Linköpingsbon Arbilina Nissan (till höger) och hennes vän Nina Akbari.

Miljoner till företaget Dashl som startades av tidigare Linköpingsbon Arbilina Nissan (till höger) och hennes vän Nina Akbari.

Foto: Privat

Linköping2019-09-12 06:00

Startup-bolaget Dashl har skapat en digital plattform som kopplar samman frilansande skönhetsstylister med konsumenter för direktbokning av skönhetsbehandlingar.Plattformen startades 2016 och har nu över 400 stylister, frisörer, nagelteknologer, makeupartister, hudterapeuter i Stockholm, Malmö och Göteborgi sitt nätverk.

Arbilina Nissan, som är uppvuxen i Berga och har gått på Katedralskolan, är glad över Stenbecks och H&M-gruppens investeringsbolag Co:labs satsning på företaget.

– Vi vill skapa nya tjänster för att möta den moderna kvinnan. Hon ska kunna boka och få skönhetsbehandlingar när hon kan och på platser där hon befinner sig – i hemmet, på arbetsplatsen eller på hotellrummet. Vi vill också skapa nya arbetstillfällen med schyssta arbetsvillkor för fler kvinnor som kan styra sina arbetstider efter sin egen livssituation, säger Arbilina Nissan.

Enligt hennes bestämda uppfattning är skönhetsbranschen inte alls anpassad till dagens kvinnor.

Är den anpassad till dagens män? För vilka är den anpassad?

– Nej, den är inte anpassad till dagens kunder, varken män eller kvinnor. Men branschen ägs och leds av män, trots att majoriteten av både konsumenter och de som jobbar "på golvet" är kvinnor. Branschen är väldigt konservativ och vi vill demokratisera den.

Arbilina Nissan fick klart för sig hur skönhetsbranschen fungerade när hon själv försökte hitta och boka en skönhetsbehandling för några år sedan.

– Det var svårt. Alla skönhetssalonger är öppna mellan 9 och 18 när de allra flesta kvinnor jobbar. Vår plattform tillgängliggör tjänsterna för fler kvinnor och samtidigt får flera personer chans att komma in på arbetsmarknaden.

Utöver den egna plattformen driver Dashl även tre skönhetsbarer (beautybarer) i Stockholm där man har egna stylister anställda. Under hösten öppnar man ytterligare en beautybar, en egen avdelning med utökade öppettider, i H&M på Sergels Torg.

– Parallellt som vi jobbar med plattformen har vi pratat och samarbetat med H&M-gruppen. Alla våra beutybarer finns i deras butiker, de har haft ögonen på oss. Det har visat sig att vår verksamhet går bra ihop med deras kunders behov. Därför vill de utöka samarbetet.

Både hon och hennes vän och Dashls medgrundare Nina Akbari är stolta över sina nya investerare och har stora planer.

Finns det inte flera aktörer som försöker göra samma sak som ni? Varför tror du att just ni ska lyckas?

– Att ha ett globalt bolag som H&M-gruppen till samarbetspartner har lagt grunden till en långsiktig global expansion för oss. Vi är ett litet företag med ett tiotal anställda, men vi har högt uppsatta mål och jobbar stenhårt för att förverkliga dem.

Arbilina Nissan bodde i London i 13 år där hon tog sin masterexamen och startade plattformen Dashl. Sedan tre år tillbaka bor hon i Stockholm och är också vd för bolaget. Hon tror att man måste komma "utifrån" för att kunna påverka en hel bransch och se vad som inte fungerar. Hon kom från en marknadsföringsbakgrund och tittade på skönhetsbranschen som konsument. Och såg en mängd möjligheter till nya lösningar.

Hon trivs i Stockholm, men minns också sina fina år med familjen i Linköping.

Blir det någon beautybar i Linköping?

– Vi öppnar i städer där det finns behov. Om Linköpingsborna behöver den dröjer det inte länge.

Arbilina Nissan, 35 år

Vi skrev första gången om Arbilina Nissan för exakt 25 år och 2 dagar sedan. Då gick hon i årskurs 4 på Berga skola och var en av vinnarna i en årlig uppsatstävling.

Arbilinas uppsats hette "En dag i en stenåldersflickas liv" och kunde läsas på huvudbiblioteket.

Genom åren har vi följt Arbilina Nissan och företaget Dashl som har flera affärsänglar sedan tidigare, till exempel deckarförfattaren Camilla Läckberg och Christina Saliba som har investerat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om