Vår stad
På tisdag, den 27 februari, är det på dagen 85 år sedan beslutet att Saab skulle ha sin bas i Linköping togs. Avgörandet skedde vid ett möte mellan två framgångsrika företagsledare.
Bakgrunden till mötet var att när orosmolnen på 1930-talet drog in över Europa ville staten säkerställa en högkvalitativ inhemsk flygplanstillverkning. Att nå det målet förutsatte att de många små svenska flygtillverkarna skulle fusioneras.
Herrarna representerade Sveriges då två största flygplanstillverkare. Från det linköpingsbaserade ASJA, AB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, deltog direktör Marcus Wallenberg medan direktör Sven Wingquist representerade Saab i Trollhättan. Mötet skedde på den förstnämndes kontor i Stockholm.
Vid en första träff på förmiddagen den 27 februari slöts ingen överenskommelse. En sådan nåddes dock vid ett möte på eftermiddagen samma dag.
Överenskommelsen innebar att det sammanslagna företaget skulle heta Saab och ha såväl sitt huvudkontor som sin konstruktionsavdelning i Linköping. Tillverkningen skulle även fortsättningsvis ske såväl i Linköping som i Trollhättan. Överenskommelsen innebar också att ASJ:s dåvarande vd Ragnar Wahrgren blev vd för Saab.
Bara någon dag senare sa Wahrgren till DN att bolaget skulle tillverka såväl militära som civila flygplan. Bolagets framtida kapacitet sa sig Wahrgren ännu inte kunna överblicka, men ”vi skola vara beredda att utvidga vid behov”.
Wallenbergs och Linköpings trumfkort var, enligt professor Ulf Olsson, ASJA:s starka konstruktionsavdelning och den även i övrigt kompetenta och välutbildade personalen.
Redan på1940-talet skedde en betydande utveckling av Saabs verksamhet. Företagets första egenkonstruerade flygplan, B 17, premiärflög i maj 1940. När Saab J 29, Tunnan, provflögs den 1 september 1948 presenterades företagets sjunde flygplanstyp.
Med Saabs framgångar skapades många nya arbetstillfällen såväl i företaget som inom stadens servicenäringar. Under perioden 1939–1949 ökade Linköpings befolkning – mycket tack vare Saab – med 50-procent.
Saabs expansionen ledde till ett omfattande bostadsbyggande liksom att det allmännyttiga bostadsbolaget Stångåstaden grundades. Det är också osäkert om Linköping blivit en universitetsstad och om lasarettet blivit universitetssjukhus om inte det högteknologiska Saab haft sitt säte här.
Linköping lyfte med Saab!
Källa: Ulf Olsson: "Att förvalta sitt pund, Marcus Wallenberg 1899–1982", 2000.