Bedragare försökte lura Mari-Anne

Linköpingsbon Mari-Anne Johansson utsattes för ett bedrägeriförsök under torsdagen. Okända personer försökte över telefon komma åt hennes pengar efter att hon lämnat ut personliga bankuppgifter. Nu vill hon varna andra.

Under torsdagen utsattes Mari-Anne Johansson för ett bedrägeriförsök över telefon.

Under torsdagen utsattes Mari-Anne Johansson för ett bedrägeriförsök över telefon.

Foto: Jimmy Persson

Linköping2018-08-13 06:00

Det var på torsdagen som mobiltelefonen ringde hemma hos Mari-Anne Johansson och hennes man. När Mari-Anne svarade var det en kvinna i luren som berättade att hon ringde från Svea ekonomi och att någon i Lund hade tagit ett lån på 150 000 kronor i hennes namn. För att stoppa detta menade den okända kvinnan att det var bråttom och kopplade därför samtalet vidare till det som påstods vara företagets säkerhetsavdelning. Kvinnan passade också på att fråga vilken bank Mari-Anne hade. När samtalet hade kopplats vidare fick hon prata med en man som bad henne att öppna sitt mobila bank-id och knappa in sin lösenkod.

– Eftersom det stod att jag skulle logga in på Länsförsäkringar östgöta trodde jag inte att det var någon bluff. I efterhand har jag förstått att det felade för mig eftersom jag uppgett vilken bank jag hade och att det går att få tag på ens personnummer, säger hon.

Mannen i luren bad henne om att skapa ett nytt mobilt bank-id under tiden som de pratade med varandra på telefon. Då anande hon ugglor i mossen och bad sin man att spärra hennes mobila bank-id via datorn. När det var gjort räckte hon över telefonen till sin man.

– Då ville han istället ha säkerhetskoden på bankdosan. Samtidigt tog jag min hemtelefon och ringde Länsförsäkringar östgöta som sa att det handlade om ett bedrägeriförsök, säger hon.

Under tiden som hennes man pratade med den misstänkta bedragaren passade Mari-Anne Johansson också på att ringa till Svea ekonomi. De misstänkta bedragarna hade lyckats ringa från samma nummer som bolaget har till sin växel.

– Medarbetaren på Svea ekonomi berättade att det inte var de som hade tagit kontakt med mig och att deras telefonnummer blivit kapat, säger hon.

När Mari-Anne Johanssons man ville ha telefonnumret till bedragaren påstod han att det inte fick lämnas ut på grund av den nya GDPR-lagen. Några sekunder senare lade den misstänkta bedragaren på luren. Händelsen är polisanmäld och paret har varit i kontakt med Länsförsäkringar östgöta flera gånger för att kontrollera att inga pengar har försvunnit.

– Jag har hört talas om liknande bedrägeriförsök, men när det händer en själv är man inte riktigt med på vad som pågår, säger hon.

Nu vill hon och hennes man ge råd till andra som kan drabbas av samma sak.

– Vi vill att folk är uppmärksamma på vem det är som ringer och att man frågar vilket företag som personen ringer ifrån. Då går det att söka efter företagsnamnet för att se om de har samma telefonnummer som det bedragarna ringer ifrån, säger hon.

Filip Apelstav är bankchef på Länsförsäkringar östgöta och känner inte till det enskilda fallet, men berättar att bedrägeriförsök av den här typen är vanligt.

– Trots att det gått ut information om att inte lämna ut några uppgifter sker det tyvärr ibland. Man ska i stort sett lägga på luren direkt om någon ber om ens uppgifter. Det är ett intrång och jag har full förståelse för att folk som blir drabbade känner ett obehag, säger han.

Vi har varit i kontakt med Svea ekonomi men de har inte haft möjlighet att kommentera uppgifterna under fredagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!