Det ska inte heller få dröja längre från det att ett beslut tas om behandling, tills dess att patienten får veta när den ska göras.
Centrumen i landstinget är överens om att förbättringarna, framgår av en ny handlingsplan som landstinget tagit fram.
Kortats rejältVårdköerna i landstinget har kortats rejält, visar statistik över antalet patienter som väntat mer än två månader på besök eller behandling (se fakta).
I den nya handlingsplanen tas nästa steg.
– Det ska bli lättare för patienter att nå hälso- och sjukvården. Patienter ska även snabbt få nödvändig information, sammanfattar Björn Hansson på landstingets ledningsstab, handlingsplanen som landstingets hälso- och sjukvårdsnämnd väntas besluta om i dag.
Svar samma dagDen innebär till exempel att:
Alla som ringer sin vårdcentral ska få svar samma dag. Bedömer man där att patienten behöver träffa en läkare, ska läkartiden kunna bokas in vid det samtalet. Det gäller även läkarbesök längre fram i tiden.
Vårdcentralerna ska, så långt det är möjligt, ta emot akuta patienter samma dag.
Svårt sjuka patienter som ofta behöver akutvård, ska kunna slussas till sin klinik direkt utan att behöva ta omvägen över akutkliniken. Det ska också patienter kunna göra som varit på vårdcentral, när man där bedömt att patienten behöver läggas in.
Väntetiderna inom cancersjukvården ska kortas, likaså väntetiderna till neuropsykiatrisk utredning.
Fler vårdjänster på nätet ska utvecklas. I ”Mina vårdkontakter” tillkommer, till exempel, en webbtidbok kopplad till landstingets datajournal Cosmic, nästa år.
Målet är att var tredje östgöte ska ta en första vårdkontakt via nätet, år 2013.