För några år sedan fick Bankekind en kraftigt försämrad tidtabell när Östgötatrafiken drog ner på turerna för buss 530 som åker in i samhället.
Istället satsades det på expressbuss 30 mellan Åtvidaberg och Linköping. En snabbare, rakare och tätare trafik med få stopp. Tanken är att locka fler pendlare på de större orterna att lämna bilen hemma.
Problemet för Bankekind var att de smårostiga hållplatserna, ute vid riksväg 35, inte klarar säkerhetskraven som ställs vid ökat trafiktryck.
Bankekindsbor var bland annat kritiska till att det inte byggdes någon uppdaterad hållplats innan busslinjerna ändrades.
Men nu ligger byggprojektet i startgroparna.
– Vi har sagt till entreprenören att påbörja bygget innan skolstart, säger Jonas Danielsson, projektledare på Trafikverket.
För att bankekindsborna ska kunna ta sig säkert till bussen, byggs en kilometerlång gång- och cykelbana från skolan ut till väg 35.
För de som bor lite längre bort ska det finnas ett 20-tal pendlarparkeringar i anslutning till busshållplatserna. Där ska det även finnas cykelställ.
En gång- och cykeltunnel byggs under väg 35 för att höja säkerheten. Tunnelbygget kommer att påverka trafiken under byggtiden.
– Vi kommer att bygga en tillfällig förbifart på 35:an, så det blir nedsatt hastighet och framkomlighet under bygget.
Projektet samfinansieras av Trafikverket, EU och kommunen. Det finns lite utrymme att ordna med extra bekvämlighet i väntan på bussen.
– Inne i väderskyddet finns infravärme som går igång med hjälp av rörelsesensorer.
Hela bygget beräknas stå klart innan årsskiftet, det hänger delvis på hur snabbt vintern slår till.
Därefter slipper bankekindsborna se buss 30 svischa förbi. Det blir halvtimmestrafik under morgonen och från eftermiddagen fram mot kvällen. Däremellan går bussen en gång i timmen. I nuläget finns inga planer på att ta bort busshållplatsen för buss 530 inne i samhället.
Liknande omstigningsplatser för expressbussar har bland annat byggts i Rimforsa och Skede Udde. Där ser Östgötatrafiken att fler har börjat ta bussen.