Lokala bränneriet vinner pris för sprit

Nu är det klart – Bränneribolaget från Linköping vinner guld i stora sprittävlingen World gin awards.

"Jag har gråtit", kommenterar Viktor Hansen, vd på Bränneribolaget, faktumet att man korats till bästa lagrade gin i Sverige. Dessutom plockade företaget även hem två brons och ett silver i andra kategorier.

"Jag har gråtit", kommenterar Viktor Hansen, vd på Bränneribolaget, faktumet att man korats till bästa lagrade gin i Sverige. Dessutom plockade företaget även hem två brons och ett silver i andra kategorier.

Foto: Åke Alvin

Linköping2024-01-19 10:54

Världsmästerskapen i gin.

Så beskriver Viktor Hansen, från Linköpingsbaserade Bränneribolaget, World gin awards. Tävlingen är uppdelad i olika kategorier, som exempelvis London dry gin eller klassisk gin, där man i ett första steg korar vinnarna i varje land. Det var i kategorin lagrad gin som Bränneribolaget tog hem guldmedaljen i Sverige.

– Jag har fällt tårar under dagen, och jag är ödmjukt tacksam över att de har gillat det man har skapat, säger Hansen.

Han är vd på företaget, som han också var med och grundade så sent som år 2020. Framgången är svår att ta till sig.

– Vi gör ju det här hobbymässigt bara för att sätta Linköping på kartan egentligen. Alla vi som jobbar med Bränneribolaget har ju helt andra jobb vid sidan av.

undefined
"Jag har gråtit", kommenterar Viktor Hansen, vd på Bränneribolaget, faktumet att man korats till bästa lagrade gin i Sverige. Dessutom plockade företaget även hem två brons och ett silver i andra kategorier.

På grund av striktare regler kring sprit i Sverige är det svårt för nya aktörer att först testa sig fram i liten skala innan man satsar. Att Linköpingsbränneriet trots sin blygsamma storlek lyckats så bra har därför delvis med tur att göra – man träffade rätt direkt.

– Vi fick till en ganska bra produkt redan från första början.

Nästa steg i World gin awards blir att kora en världsmästare. Bränneribolagets guldgin är en av nio kandidater i sin kategori. Utmärkelsen skulle hjälpa till att öka försäljningen för företaget, som i dagsläget ligger på runt 2 000 flaskor årligen. Men sånt är inte så viktigt, menar Hansen.

– Vi hoppas ju mest på att det här ska fronta Linköping.

– Att bli större producenter som finns på hyllan i hela Sverige är inte vårt mål. Utan vi är patriotiska Linköpingsbor och östgötar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!