Bara bekymmer efter bilköp

Varudeklarationen på en Ford Scorpio, års-modell 97, visade att fordonet var i normalt skick. Men det var den inte alls.

-- Bilens varudeklaration i bilhallen var inte korrekt, säger Lars Johansson i Linköping, som haft mycket problem med sin Ford Scorpio.

-- Bilens varudeklaration i bilhallen var inte korrekt, säger Lars Johansson i Linköping, som haft mycket problem med sin Ford Scorpio.

Foto:

LINKÖPING2002-02-12 11:49

-- Jag har tvingats lämna in bilen på verkstad tio gånger för olika reparationer under det senaste året. Då tycker jag inte man kan säga att bilen är i bra skick för dess ålder och körsträcka, säger Lars Johansson i Linköping.

Han köpte bilen med mätarställningen 5 500 mil för drygt ett år sedan hos Ford Linköping. Priset var 132 000 kronor. Vid köpet lämnades 1 års återförsäljaregaranti på bilen.

Missljud i lådan

Redan när Lars Johansson i sin nya bil körde från bilfirman började problemen, bland annat lossnade förarstolens underrede, efter att den tidigare dragits fast på verkstaden.

Sedan följde både stora och små fel, slag i slag. Scorpion har sammanlagt varit inlämnad på verkstad i flera veckor under ägartiden, och Lars Johansson ser inget slut på eländet.

-- Det allvarligaste är att växellådan som renoverades i höstas fortfarande inte fungerar tillfredställande, säger han.

Ford Linköping krävde att en opartisk test skulle göras av bilen för att avgöra växellådans kondition. Lars Johansson lämnade in bilen i januari på Motormännens testcenter, där undersökningen visade att det fanns en viss försämring i växellådan jämfört med normalskick. Ett mindre missljud noterades vid växling från 1:an till 2:an.

Kostnadsfritt

Ford Linköping har utfört alla reparationer på bilen kostnadsfritt under garantitiden, som gick ut förra veckan. Dessutom har företaget nu lovat att byta ut växellådan när en motsvarande kan hittas.

-- Men när kommer man att byta växellådan? Blir det nästa vecka, eller om några månader? Det har varit så mycket problem att jag delvis förlorat känslan för bilen. Efter att renoveringen av växellådan misslyckades har jag försökt häva köpet, eller åtminstone få en omleverans.

-- Det jag till sist har blivit erbjuden är 100 000 kronor för bilen om jag köper en ny Ford Mondeo för över 200 000 kronor. Men jag vill inte ha en ny bil som är dubbelt så dyr som den jag redan köpt, säger han.

Lars Johansson är besviken på att varudeklarationen på bilen var felaktig. Han skulle aldrig ha köpt bilen om det funnits komponenter som bedömts och kryssats för att ha viss försämring jämfört med normalt skick.

-- När jag köpte bilen förutsatte jag inte att växellådan skulle vara trasig efter fyra år och 5 500 mils körning. Det här är den värsta bilaffär jag råkat ut för.

Vidare till ARN

Lars Johansson har kontaktat konsumentvägledningen i Linköping, där Carina Brehmer rekommenderar att gå vidare med ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

-- Det är naturligtvis ett oskick att VDN-deklarationen inte är riktig. Men så länge som bilföretaget reparerar och reparerar utan kostnad är det svårt att avgöra hur man ska gå vidare. Jag anser ändå att bilägaren under väntetiden ska göra en anmälan, eftersom han inte vet om växellådan kommer att bli i normalt skick. Om bilen vid prövningstillfället om några månader inte har något fel faller reklamationen, och då blir förhoppningsvis alla nöjda.

På Motormännens testcenter i Linköping säger Urban Andersson, som provat bilen, att Scorpio är känd för att ha en trilsken växellåda. Men det finns exemplar som också är bra.

-- Den här mannen fick tag i fel bil, konstaterar Urban Andersson.

18 fel på ett år:

Kopplingen utbytt två gånger.

Växellådan renoverad, men problemen kvarstår.

Framrutan har bytts ut på grund av att eluppvärmningen inte fungerar.

Byte av fläkt (oljud från kupéfläkten).

ABS-bromsar ur funktion (givaren har bytts två gånger).

Smörjning av kärvande bromsar.

Antislirsystemet ur funktion två gånger.

Läckage styrservo.

Förarstolens underrede defekt.

Bagageutrymmets insynsskydd defekt vid leverans.

Bagageluckans lås ur funktion.

Kondensvatten från AC (klimatanläggning) läcker in i kupén.

Pedalstället på väg att ramla bort från infästning.

Panel till vänster om pedalerna lossnat två gånger.

Lampa i handsfack utbytt tre gånger.

Knapp för stolsvärme ur funktion två gånger.

Givare för bagagerumsbelysning ur funktion.

Nummerskylten har lossnat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!