Den 5 maj 2020 kontaktade en kund banken för att informera om att det hade skett märkliga transaktioner på hans konto. Banken började undersöka vad som hänt och kunde konstatera att en anställd i banken hade fått pengar insatta från mannens konto.
Två dagar senare kallades banktjänstemannen till ett möte. Han medgav då att han hade hamnat i ett "enormt spelberoende". Banken kunde se att den anställde hade omsatt 2,3 miljoner kronor på sitt spelande. Banktjänstemannen förlorade jobbet och en polisanmälan gjordes.
Polisens utredning visade att banktjänstemannen under nästan ett års tid, mellan den 16 maj 2019 och den 4 maj 2020, förde över pengar från kunders konton till sitt eget konto och konton som tillhörde andra personer.
Vid 61 tillfällen förde han över drygt 1,5 miljoner kronor innan brottsligheten uppdagades. Totalt drabbades tolv kunder som blev av med mellan 10 000 och 300 000 kronor. Han använde även en kunds bankdosa för att föra över pengar.
Åklagaren ansåg att banktjänstemannen borde dömas för grov trolöshet mot huvudman och grovt bedrägeri. Linköpings tingsrätt anser dock inte att brotten ska rubriceras som grova och dömer honom för 61 fall av trolöshet mot huvudman och tio fall av bedrägeri.
Påföljden blev skyddstillsyn med en föreskrift om att han måste underkasta sig vård för sitt spelmissbruk. Han ska även betala närmare 1,5 miljoner kronor i skadestånd till banken.